تبلیغات
پایگاه مهدوی شوق انتظار شوق انتظار - نام کتاب : پاسخ ده پرسش (قسمت اول)

  






آثار و تالیفات مهدوی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
نظرسنجی
سوال امروز

جمله زیر در کدامیک از کتابهای مهدوی معظم له می باشد؟

در جامعه جهانی اسلام تجمّل گرائی و افراط در مصرف و خوش گذرانی و تكلّف در پذیرائی‌ها و میهمانی‌ها و مراسم دیگر و لباس و پوشاك و مركب و مسكن و ... مطرود است.





درباره پایگاه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

رمضان الکریم
دعاى عَظُمَ الْبَلاَءُ


این دعاء حضرت صاحب الا مرعلیه السلام است كه تعلیم فرمود آنرا به شخصى كه محبوس بود پس خلاص شد

اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَف اَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِط اَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّج اَّءُ

خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و امید قطع شد

وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْكَ

و زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شكوه بسوى تو است

الْمُشْتَكى وَعَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى

و اعتماد و تكیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ

محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پیرویشان را بر ما واجب كردى و بدین سبب مقام

وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ

و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیك مانند

الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى

چشم بر هم زدن یا نزدیكتر اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفایت كنید

فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ

كه شمایید كفایت كننده ام و مرا یارى كنید كه شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب

الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ

الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت

السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ

همین ساعت هم اكنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق

مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

محمد و آل پاكیزه اش

التماس دعا

در این پایگاه مجموعه ای از آثار و تالیفات ارزشمند فقیه و مجتهد عالم و فرزانه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی در باره حضرت ولی عصر (عج) و موضوع مهدویت معرفی و ارائه می گردد امید آنکه منتظران ظهور حضرتش را ترنمی دلنشین و سودمند باشد

مدیر وبلاگ : میرحسن علوی
نویسنده وب سایت
پیوندها
 

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب پاسخ ده پرسش

پاسخ ده پرسش

حضرت آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی
مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد الحمد والصلوه:

این مجموعه، پاسخ به ده سؤال پیرامون نظام امامت و چگونگی غیبت، و بعضی از خصایص و اوصاف حضرت ولی زمان، غوث دوران، كهف امان، مولینا و سیدنا الحجت بن الحسن المهدی صلوات الله علیه وعلی آبائه الطاهرین می‌باشد.

امید است انتشار آن مفید باشد.

به تاریخ 28 جمادی الاولی 1398 هجری قمری

 مطابق 15 خرداد 1357 هجری شمسی


1- استمرار نظام امامت
 

سؤال: آیا رژیم و «نظام امامت»، با پایان یافتن دوره غیبت صغری و آغاز غیبت كبری سال 329 هجری قمری، پایان یافت، و پس از ظهور حضرت مهدی علیه السّلام این نظام از نو برقرار می‌شود یا اینكه «نظام امامت» استمرار دارد.

جواب:

رژیم امامت، رژیمی است الهی و انقطاع‌ناپذیر و دوره فترت ندارد و در هر زمان و هر عصر وجود دارد؛ از عصر حضرت رسول اعظم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله تا حال تشكیل و برقرار بوده و هست؛ و تا دنیا باقی است، برقرار خواهد ماند؛ چنانكه امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود:

«لا تَخْلُو الْأرْضُ مِنْ قائِمٍ للهِِ بِحُجِّةٍ؛ إِمّا ظاهِراً مَشْهُوراً، وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً، لِئَلاّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللهِ وَ بَیِّناتُهُ»[1]

«زمین از قائمی كه برای خدا حجت باشد خالی نخواهد ماند (و این حجت) یا ظاهر و مشهور است و یا بیمناك و مستور، برای اینكه حجت‌های خدا و بینات او باطل نگردد و از بین نرود».

بر هركس واجب است كه «نظام امامت» را بشناسد و به آن ایمان داشته باشد؛ و در هر زمان و هر مكان، فقط مردم باید از این نظام اطاعت كنند؛ و هر كس، در هر كجا و هر نقطه‌ای از دنیا كه باشد و هر شغل و كاری كه داشته باشد ـ لشكری باشد یا كشوری، بازرگان باشد یا پیشه‌ور، دانشمند باشد یا دانشجو ـ باید مطیع این رژیم و فرمانبر این نظام و برنامه‌های آن باشد، تفاوت نمی‌كند كه این نظام مسلط بر اوضاع باشد یا مسلط نباشد؛ و حكومت‌های غاصب در امور مداخله داشته باشند، یا نداشته باشند.

این حكومت است و دین است و سیاست است و رژیم و نظام؛ پس اگر یك فرد مسلمان در دورترین نقاط چین یا اروپا یا آمریكا یا هر منطقه دیگر باشد كه حكومت‌های غیر شرعی قدرت سیاسی و اداره امور را در دست داشته باشند، همان یك فرد باید مطیع نظام الهی امامت باشد تا در نظام حكومت خدا باشد و باید دستور العمل و برنامة كارش را از طریق نظام امامت تعیین كند، حتی اگر در منطقه تحت حكومت رسمی كفار زندگی می‌كند و كارمند مؤسسات و وزارتخانه‌ها و ادارات آنها نیز باشد باز هم باید فرمانبر نظام امامت باشد و از آن نظام دستور بگیرد و تابعیت آن را داشته باشد.

دور بودن از حریم و منطقه نفوذ رسمی این رژیم، شخص را از اطاعت و تابعیت آن، معاف نخواهد كرد.

ابوذر و سلمان و مقداد و عمار یاسر و اینگونه شخصیت‌ها، در حال تسلط نظام غاصب، فرمانبر نظام امامت بودند؛ و امثال علی بن یقطین و محمد بن اسمعیل بن بزیع نیز، اگر چه به ظاهر در دستگاه هارون و حكومت بنی عباس وارد بودند، اما در عین حال از نظام امامت اطاعت می‌كردند.

هر كس باید مشخص سازد و تعیین كند كه در زندگی و تمام شؤون و امور خود، از چه رژیم و نظامی اطاعت می‌كند و تابع چه حكومتی است.

باید معلوم كند كه تابعیت حكومت خدا را قبول كرده یا حكومت طاغوت را پذیرفته است، و مؤمن به خدا می‌باشد، یا مؤمن به طاغوت.

متأسفانه بیشتر مسلمانان به این مسأله بسیار مهم توجه كافی نكرده و معنی «ولایت» را درك ننموده و از اهمیت این بُعد آن، كه اطاعت باشد غفلت كرده‌اند و آنانكه خیلی مذهبی و متعهد هستند، به انجام یك سلسله فرائض و واجبات، و ترك محرمات، اكتفا می‌كنند.

اما از اینكه در حال حاضر چه تابعیتی باید داشته باشند، غفلت دارند و اگر تابعیت حكومت‌های غیر شرعی را قبول نكرده باشند، تابعیت حكومت شرعی را هم آگاهانه نپذیرفته‌اند و به تعهدات و مسؤولیت‌هایی كه در برابر آن دارند، توجه ندارند و تابعیت حكومت شرعی را یك مسأله و وظیفه اسلامی نشمرده‌اند.

طبق مذهب اهل‌سنت كه تشكیل حكومت شرعی، ممكن است به فترت و سستی برخورد نماید و در بعضی از زمانها به عللی نظام حكومت اسلامی تعطیل شود، و ممكن است در زمانی كه حكومت شرعی تشكیل نشده مسألة تابعیت از آن هم مطرح نباشد، و بلكه بی‌موضوع گردد.

اما طبق مذهب «شیعه» كه نظام امامت، رژیم دایم و مستمر است، همیشه و در تمام شرایط، تابعیت حكومت شرعی یك فریضه اساسی و عمده است.

حكومت مخصوص ذات خدا است

«اِنِ الْحُكْمُ اِلاّ للهِِ»

و باید فقط خدا پرستش و اطاعت شود و اطاعت برای او خالص باشد و مردم در برابر حكومت و سلطنت و رژیم او خاضع و فرمانبر باشند

«أَمَرَ أَلاّ تَعْبُدُوا اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الّدینَ»

دین قیم و مستقیم، این است:

«ذلِكَ الّدینُ الْقَیِّمُ»[2].

رژیم امامت، یعنی حكومت خدا؛ و تابعیت این رژیم، تسلیم حكم خدا بودن و در منطقه حكومت خدا زیستن و به حكومت غیر خدا عقیده نداشتن است.

تفاوت نمی‌كند در اعصاری كه ائمه علیهم السّلام حضور داشتند و غاصبان حكومت، مانع از مداخله رسمی آنها در كارها بودند؛ یا در عصر غیبت كبری كه امام علیه السّلام غایب می‌باشند، باید هر مسلمانی در این رژیم نظام امامت ثبت‎نام كند و از اینجا فرمان ببرد و شناسنامه حقیقی خود را از این حكومت بگیرد.

حكومت شرعی همیشه بر پا است و مرز و منطقه و كشور ندارد هر كجا یك فرد متشرع و یك مسلمان متعهد باشد، آنجا در قلمرو فرمان این حكومت محسوب است.

امروز مهمترین چیزی كه باید به شیعیان خصوصاً و به مسلمانان عموماً تفهیم كرد، مسأله رژیمی است كه باید از آن تبعیت داشته باشند، و نظامی كه باید از آن اطاعت نمایند.

این موضوع اگر كاملاً درك شود یگانه وسیله‌ای است كه از آن برای اصلاح امور و مبارزه با عوامل بیگانه استعمار و استعباد و استبداد، می‌توان استفاده كرد.

این حكومت و نظام امامت بود كه در واقعه تحریم تنباكو، حكومت انگلستان را به زانو درآورد و رشته استبداد ناصرالدین شاه را قطع كرد و استعمارگران را در بیم و هراس انداخت.

و این ملت مسلمان و شیعة ایران بود كه در این واقعه به دنیا اعلام كرد كه تابعیت رژیمی را دارد كه رهبری آن با آیت‌الله مرحوم «میرزای شیرازی» اعلی‌الله مقامه است و تابعیت رژیم استبدادی ناصرالدین شاه را ندارد.

نظام امامت یكی از انقلابی‌ترین و سازنده‌ترین برنامه‌های اسلامی است[3]كه متأسفانه از آن بطور كامل در پیشبرد مقاصد و اهداف اسلام، امر به معروف و نهی از منكر و مبارزه با تجاوز و استضعاف، استفاده نمی‌شود؛ و چنانكه باید به عموم تبلیغ نشده و ایمان به این نظام و ابعاد آن و تعهداتی كه مؤمن به این نظام دارد، در یك سطح همگانی و با اهمیت عرضه نمی‌شود.

به نظر اینجانب تمام یا عمده نقاط ضعف و عقب‌ماندگی‌های جامعه، از عدم توجه به این برنامه و مشخص نكردن تابعیت و ملتزم نبودن به لوازم عقیده به امامت و نشناختن آن، مایه گرفته است؛ و اینكه بسیاری امامت را در عصر حاضر یك امر اعتقادی خارج از عمل می‌شمارند و آن را مربوط به دوران و عصر حضور امام می‌دانند؛ و نمی‌دانند كه هم اكنون نیز نظام امامت قائم برپا است و فقط تبعیت از آن، راه نجات دنیا و عقبی است.

عقیده به نظام امامت و حكومت شرعی، در تمام شؤون، قدرت سازندگی دارد، و شعبه‌ای از عقیده توحید خالص است كه از آن انفكاك ندارد؛ و حدیث شریف معروف:

«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً»[4]

همین استمرار و همین لزوم اطاعت دائم و در تمام اعصار و ازمنه و مناطق را تأیید می‌نماید و چون عقیده به نظام امامت رشته‌ای از عقیده به توحید و حكومت خدا و سلطنت حق است، هر كس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به مردن جاهلیت مرده است.

و چون اطاعت داشتن از نظامات دیگر، یك نوع شرك فكری و عملی است، حضرت صادق علیه السّلام در ضمن حدیثی می‌فرماید:

«لا دینَ لِمَنْ دانَ اللهَ بِوِلایَةِ اِمامٍ جائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللهِ»[5]

«دینی نیست از برای كسی كه خدا را به ولایت پیشوای ستمكاری كه از جانب خدا نیست، عبادت كند».

و حضرت امام باقر علیه السّلام می‌فرماید:

«قالَ اللهُ تَبارَكَ وَ تَعالی: لاَُ عَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِیَّةِ فِی الاِْسْلامِ دانَتْ بِوِلایَةِ كُلِّ اِمامٍ جائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللهِ، وَ اِنْ كانَتِ الْرَّعِیَّةُ فی أَعْمالِها بَرَّةً تَقِیَّةً؛ وَ لاََعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِیَّةٍ فِی الاِسْلامِ دانَتْ بِوِلایَةِ كُلِّ اِمامٍ عادِلٍ مِنَ اللهِ، وَ اِنْ كانَتِ الرَّعِیَّةُ فی أَنْفُسِها ظالِمَةً مُسیئَةً»[6]

«خداوند متعال فرموده است: البته عذاب خواهم كرد هر رعیتی را كه در اسلام متدین گردد به ولایت هر پیشوای ستمكاری كه از جانب خدا نیست، اگر چه رعیت در كارهای خود نیكوكار و پرهیزكار باشد و البته عفو می‌كنم از هر رعیتی كه در اسلام متدین گردد به ولایت امام عادلی كه از جانب خدا باشد، اگر چه در ذات خود ستمگر بدكردار باشد».

از امثال این احادیث[7] اهمیت امامت و رهبری سیاسی، و نقش آن در اجتماع معلوم می‌گردد و اینكه اگر ملتی و فردی در این اصل مسامحه كند و به نظامی كه بر اوضاع مسلط است و به شرعی بودن آن، اعتنا نداشته باشد و در این موضوع خود را مسؤول نشمارد (اگرچه در كارهای دیگرش مواظب دستورات شرع باشد) مستحق بازخواست و عذاب خواهد شد.

و نیز از این احادیث استفاده می‌شود كه نظام امامت، نظام محدودی نبوده و مستمر و جاودان می‌باشد و به عصر حضور منحصر نیست همیشه منعقد است و هیچگاه تعطیل نشده و نخواهد شد.

در عصر ما نیز حكومت شرعی بر این اساس برقرار است و هیچ‌كس در ترك اطاعت آن و قبول نظامات دیگر معذور نیست و عقیده به وجود امام عصر علیه‌السّلام و حیات آن حضرت معنایش اعتقاد به وجود حكومت شرعی و لزوم اطاعت از اوامر و پیشنهادها و دستورات فقهای جامع‌الشرایط است.

باز تكرار می‌كنیم كه: منطقة نفوذ این حكومت مرز ندارد و تا هركجا مسلمان و شیعه باشد، باید نفوذ داشته باشد و هركس مابین خود و خدا، باید از این نظام تبعیت كند، اگرچه این نظام، به حسب ظاهر استیلاء بر امور و تسلط حكومت‌های ظاهری را نداشته باشد.

خلاصه، التفات به این مطلب بسیار لازم است كه ما یك عقیده‌ای توحیدی داریم كه:

«لَهُ الْحُكْمُ وَ لَهُ الاَمْرُ، وَ هُوَ الْحاكِمُ، وَ هُوَ السُّلْطانُ وَ هُوَ الْوَلِیُّ، وَ هُوَ الْمَوْلی وَ هُوَ ... و هو ...»

«حكم برای خدا است، و فرمان مختص ذات او است و حاكم او است و سلطان و ولی و مولی او است و...».

بنابراین، هیچ كس و هیچ گروه بر كسی نمی‌تواند حكومت كند، ولایت و سلطنت ندارد، مگر باذن‌الله و به حكم خدا؛ و همه مردم باید در تحت حكومت خدا و داخل در سلطان‌الله، و مطیع احكام‌الله و ساكن مملكت‌الله باشند.

پس حكومت‌هایی كه مِن جانب الله نیستند، طبق هر رژیم و برنامه‌ای كه باشند، باطل، و اطاعت از آنها بالذّات حرام است؛ و فقط حكومت خلفای الهی و كسانی كه از جانب آنها نیابت دارند، شرعی و واجب‌الاتباع است و این منصب برای احدی غیر از آنها ثابت نیست.



2-چگونگی تسخیر جهان با یاران معدود
 
سؤال: ممكن است توضیح دهید؛ چگونه با جمعیت روز افزون بشر كه اكنون طبق آمارگیری‌های دقیق از سه میلیارد بیشتر است، حضرت صاحب‌الزمان علیه السّلام با سیصد و سیزده نفر دنیا را مسخر می‌فرماید؟

و چگونه ممكن است مثلا سه میلیارد نفر تسلیم یك جمعیت اندك معدود شوند و از عادات و اخلاق و برنامه‌ها و سنن خود دست بردارند؟

آیا غلبة آن حضرت بطور اعجاز و خرق عادت است یا آنكه با ملاحظة اسباب و علل و عوامل ظاهری نیز غلبه و پیروزی آن جناب ممكن است؟
جواب:

بر حسب روایات و احادیث شریفه، وقتی حضرت صاحب‌الامر علیه السّلام ظاهر می‌شوند، نخست سیصد و سیزده نفر از خواص اصحاب آن حضرت در مكة معظمه حاضر خدمتش می‌گردند و وقتی عده اصحاب و اجتماع‌كنندگان به ده هزار نفر رسید از مكه خارج می‌شوند[8].

و اما غلبه آن حضرت و حكومت جهانی اسلام، ممكن است بطور اعجاز و خرق عادت انجام یابد و ممكن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهری باشد و ممكن است به هر دو نوع واقع شود، چنانكه پیشرفت و غلبه پیغمبر اكرم صلّی‌الله علیه و آله و قوای اسلام به هر دو نوع بود.

اما بطور اعجاز و خرق عادت، محتاج به توضیح نیست كه حصول چنین غلبة مطلق برای آن حضرت، به خواست خداوند، امری است ممكن و معقول و با وعده‌های صریح و بشارت‌های حتمی كه در قرآن مجید و احادیث متواتر داده شده، بدون شبهه حاصل خواهد شد و خداوند به مصداق آیة

«كَمْ مِنْ فِئَة قَلیلَة غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِاِذْنِ الله»[9]

«چه بسیارند گروه اندكی كه به اذن خداوند، بر گروه بسیاری چیرگی می‌یابند».

آن حضرت، اصحابش و عموم بندگان شایسته خدا را بر تمام ملل غالب و حاكم، و وارث و مالك ارض قرار می‌دهد.

و از لحاظ اسباب، و علل ظاهری هم اگر موضوع را بررسی كنیم، حصول چنین فتح و غلبه و تشكیل آن حكومت الهی ممكن و عملی خواهد بود؛ زیرا آن حضرت در موقعی ظهور می‌كند كه اوضاع و احوال اجتماعی و اخلاقی و سیاسی كاملاً مساعد باشد.

در آن موقع همة ملل از مدنیّت معنوی و اخلاقی محروم، و دشمنی و كینه و ظلم و تجاوز، همه را نسبت به یكدیگر بدبین و از هم جدا ساخته و اتحاد، وحدت، همفكری و همكاری، به‌كلی از میان بشر رخت بربسته و از اینكه كسی بتواند بدون مدد غیبی جامعه را رهبری كند، همه مأیوس می‌گردند و خلاصه همه با هم در مبارزه و جنگ و ستیز و همه از وضع خود ناراضی، و از مكتب‌های مختلف كه عرضه می‌شود ناامید بوده و منتظر تغییر رژیم و انقلاب و عوض شدن اوضاع، و كنار رفتن زمامداران خدانشناس و برداشته شدن مرزها و الغای تجزیه‌ها و تقسیم‌ها می‌باشند.

در یك چنین موقعیتی، حضرت صاحب الزمان أرواح العالمین له الفدا و اصحابش، با نیروی ایمان و اخلاق حسنه و با نجات‌بخش‌ترین برنامه‌های عمرانی و اقتصادی و عدالت اجتماعی، برای انقلاب و دعوت به قرآن و اسلام، قدم به میدان می‌گذارند و آن نهضت الهی و دعوت روحانی را شروع می‌كنند و مردم را بسوی خدا و احكام خدا و زندگی برابری و برادری، عدل و امنیت، صفا و وفا، راستی و درستی و نظم صحیح، می‌خوانند و خود و اصحابش، نمونه همه فضایل بشری می‌باشند و با نیروی ایمان و استقامت و پشتكار و همتی كه مخصوص مؤمنان ثابت قدم است، هدف و مقصد خود را تعقیب می‌نمایند.

معلوم است این جمعیت با آن برنامه‌ها و وضع كار، در آن دنیای پرآشوب و غرق در طوفان گرفتاری‌ها و فشارها، دل‌ها را به خود متوجه نموده و فاتح و پیروز و موفق می‌شوند و هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر آنها مقاومت كند.

و شاهد این حقیقت، همان ظهور رسول اكرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و پیشرفت سریع دین اسلام و فتوحات محیرالعقول مسلمین در قرن اول اسلام است، كه یكی از علل ظاهری آن پیروزی‌های پی در پی و درهم شكسته شدن ارتش‌های انبوه دولت شاهنشاهی ایران و امپراطوری روم، فساد اوضاع اجتماعی و اداری ایران و روم بود كه مردم این كشورهای پهناور را برای قبول یك دعوت صحیح و حكومتی متكی به مبانی عدالت و مساوات آماده كرده بود.

مردمی كه در برابر دستگاه‌های دیكتاتوری و استبداد بسیار خشن و غیر انسانی سلاطین و امرای خود، از بنده هم خوارتر بودند و از حقوق انسانی محروم شده بودند، مردمی كه به هركس و هر مقام نظر می‌كردند، یك نقطه روشن در او نمی‌دیدند؛ نه فرهنگ داشتند نه اقتصاد، نه عدالت، نه امنیت و نه ... و نه ...

از آنهمه تعظیم و نیایش و بشرپرستی و استعباد سلاطین، خسته شده بودند و علاوه بر اینها ناراحت كننده‌ترین اختلاف طبقاتی نیز در بین آنها حاكم باشد كه مملكت متشكل شده باشد از اكثریت قریب به اتفاق محروم و استضعاف شده و جمعیت معدود برخوردار و اختیاردار و مطلق‌العنان و بی جهت عزیز...

مسلّم است وقتی به گوش مردم چنین مملكتی صدای روحانی و آزادی بخش:

«تَعالُوا اِلی كَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَكُمْ أَلاّ نَعْبُدَ اِلاّ اللهَ وَ لا نَشْرِكَ بِهِ شَیْئاً، وَ لا یَتَّخِدَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللهِ»[10]

برسد.

و آیه:

«اِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسانِ وَ ایتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْیِ»[11]

«همانا خدا فرمان به عدل و احسان و به عطا و بذل به خویشان امر می‌كند و از كارهای زشت و منكر و ظلم نهی می‌كند».

و اعلان:

«یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَر وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقیكُمْ»[12]

«ای مردم ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم، آنگاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یكدیگر را بشناسید، بزرگوارترین شما نزد خدا پرهیزكارترین شما است».

و آیات دیگر را بشنوند، با نهایت استقبال به آن ایمان آورده و راه را برای پیشرفت آن باز می‌كنند.

مردمی كه از ظلم و ستم و خودخواهی سلاطین و ستمكاران آن عهد، به جان آمده بودند، به طور قطع یك دعوت خدایی و یك بانگ گوش نواز توحیدی را كه بر اساس عدالت و الغای امتیازات و مساوی بودن آقا و نوكر، شاه و رعیت، سیاه و سفید، در برابر قانون و عدالت است قبول می‌كند و از این جهت آنهایی كه این دعوت برخلاف منافعشان بود هرچه خواستند از آن جلوگیری كنند یا مردم را مانع از گرویدن به آن شوند، نتوانستند؛ همه‌جا انقلاب می‌شد و در همه‌جا رژیم ظالم و وضع سابق را محكوم می‌كردند و اوضاع تغییر می‌كرد.

اوضاع جهان برای قبول دعوت حضرت امام زمان، مهدی علیه السّلام كه همان دعوت به اسلام و قرآن است، مطابق اخبار، به مراتب از اوضاع عالم در زمان بعثت پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله آماده‌تر خواهد شد و همان طور كه كلمة اسلام در آغاز ظهور اسلام به سرعت پیشرفت كرد و صدای توحید بر همة صداها غالب شد، و اسلامی كه در مقداری از تاریخش منحصر به پیغمبر اكرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و علی و خدیجه علیهمالسّلام بود، با فقدان وسایل در جهاد و دفع یورش مشركان، بزودی موفق گردید، و لشكرهای منظم مسلحی را كه در دنیای آن روز مجهزترین سلاح‌ها را در دست داشتند در هم شكست و نابود ساخت.

همین طور امام زمان علیه السّلام نیز با اصحاب و یاورانش كه از ابتدای كار به تعداد مجاهدین میدان جهاد بدر می‌باشند می‌توانند دنیای منقلب و ناآرام آن روز را آرام و مردم را چنان به آیندة درخشان و پر از خیر و رحمت و بركت امیدوار نمایند كه در سریع‌ترین فرصت همه به دین اسلام روی آورند و آمادگی خود را برای قبول یك سازمان الهی اسلامی محكم و پایدار، در تحت سرپرستی امام عصر علیه السّلام نشان دهند.    و ما ذلِک عَلَی الله بِعزیز



3-پیروزی امام زمان علیه السّلام بر سلاح‌های ویرانگر


سؤال: در موقع ظهور امام زمان علیه السّلام به طوری كه از ترقی كنونی بشر در صنعت و تكنیك ملاحظه می‌شود، دنیا مجهز به سلاح‌های بسیار مهیب و خطرناك خواهد بود.

آن حضرت در برابر این سلاح‌های مخوف، چگونه مانند جدش با شمشیر قیام خواهد كرد؟ و چگونه با سلاح‌های قدیم، مثل شمشیر و غیره با ارتش‌های دنیای آن روز جهاد می‌نماید؟ و آیا می‌شود تصور كرد كه كسی بتواند به وسیلة شمشیر با بمب‌های ئیدروژنی و امثال آن، جنگ و نبرد كند؟
جواب:

اولاً: مقصود از خروج با شمشیر، مأموریت به جهاد و توسل به اسلحه برای اعلاء كلمه حق است.

بنابراین قیام با شمشیر، كنایه از قیام با اسلحه و پیكار و جهاد و تعیین نوع مأموریت آن حضرت است و اینكه آن حضرت، مأمور به مصالحه با كفار نیست.

بدیهی است با هر اسلحه‌ای كه لازم باشد، آن حضرت و اصحابش با كفار و ستمگران جهاد می‌نمایند و از هرگونه اسلحه‌ای كه در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد، و به استعمال آن حاجت داشته باشند، استفاده می‌نمایند.

ثانیاً: از كجا معلوم كه در زمان ظهور آن حضرت، این اسلحه‌های مهیب در اختیار بشر باقی باشد؛ زیرا ممكن است‌كه در اثر حوادث و آشوب‌ها و انقلابات شدید و جنگ‌های خانمانسوز جهانی، كه پیش از ظهور آن حضرت واقع می‌شود دو ثلث بشر نابود شود و این اسلحه‌های جهنمی معدوم گردد و شاید كسی باقی نماند كه بتواند از این اسلحه‌ها استفاده كند، یا آنها را تهیه نماید و این احتمال هم كاملاً بجا و قابل توجه است.

یكی از اموری كه در احادیث از آن خبر داده شده و اوضاع كنونی آن را ممكن‌الوقوع نشان می‌دهد، جنگ‌های جهانگیری است كه در اثر آن، بیشتر نقاط زمین از سكنه خالی می‌گردد و شهرها ویران می‌شود، و صدها میلیون بشر را رهسپار دیار عدم می‌سازد.

تا یك قرن پیش، وقوع چنین جنگ‌هایی بسیار بعید به نظر می‌رسید، زیرا با آن اسلحه‌های سابق و با نبودن وسایل ارتباط جمعی بین شهرها و كشورها، اگر جنگی واقع می‌شد، اولاً پیش از آنكه خبرش به كشورهای همسایه و یا دورتر برسد و دامنه جنگ گسترش یابد، آن جنگ به پایان می‌رسید، و ثانیاً در آن زمان‌ها، تعیین غالب از مغلوب، خاتمه یافتن جنگ، تسلط یكی از دو طرف یا از بین رفتن طرفین، متوقف بر كشتارهای عمومی و استعمال بمب و غیره نبود.

اما در عصر حاضر به‌طوری كه همه پیش بینی می‌نمایند با وسایل ارتباطی كه تمام عالم را به منزلة یك شهر و یك محله نموده؛ و با اسلحه‌ها و تجهیزاتی كه در دست زمامداران بی‌ایمان است و هیچ وسیله‎ای برای كنترل خشم و شهوت و جاه‌پرستی آنها نیست، اگر جنگ شروع شود، علاوه برآنكه غالب از مغلوب تشخیص داده نمی‌شود و طرفین از بین می‌روند، اكثر ملل و سكنه كره زمین ممكن است در ظرف چند ساعت فانی و نابود شوند.

پس اگر در احادیث شریفه فرموده‌اند: ظاهر نمی‌شود مهدی علیه السّلام مگر آنكه ثلث مردم كشته شوند و ثلث آنها بمیرند و ثلث آنان باقی بمانند. و فرموده‌اند: این ظهور واقع نخواهد شد، تا وقتی دو ثلث مردم از بین بروند[13] نباید تعجب كرد، بلكه باید آن را نشانه علوم بی‌پایان حضرت رسول اكرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه طاهرین علیهم السّلام و آگاهی آنها از آینده و اطلاعشان بر مغیّبات به اذن و تعلیم خدا دانست و از معجزات و كراماتشان به شمار آورد.

فَهُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ أَمْرِهِ وَ عَیْبَةُ عِلْمِهِ، وَ مَوْئِلُ حُكْمِهِ وَ كُهُوفُ كُتُبِهِ، وَ جِبالُ دینِهِ[14].

وَ لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ اِلاّ مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لا یَدْخُلُ النّارَ اِلاّ مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ[15].

جَعَلْنَا اللهُ مِنْ مُحِبّیهِمْ وَ خُدّامِ شیعَتِهِمْ
 

[1]. نهج‌البلاغه، حكمت 147؛ و به تذكرة الحفاظ ذهبی، ج1، ص12، نیز مراجعه شود.

[2]. سوره یوسف، آیه40.

[3]. ایمان و عقیده به این نظام كمترین فایده‌اش بازداری و كنترل هر نظام دیگر است كه بر اوضاع مسلط شده باشد؛ عقیده به نظام امامت، آن نظامات غیر شرعی را نیز محدود می‌كند و از دیكتاتوری و مطلق‌العنانی آنها جلوگیری می‌نماید؛ و افراد را از اینكه دربست خود را در اختیار آنها بگذارند، مانع می‌شود. نظام امامت در هر مرحله‌ای از نفوذ كه باشد در همان مرحله نظام بازداری از ظلم و فساد و استضعاف است كه بیشتر از این در اینجا مجال شرحش نیست.

[4]. منتخب الاثر ص15.

[5]. كافی ج1، ص375.

[6]. كافی، ج1، ص376، ح4.

[7]. مخفی نماند كه احادیث بسیار در موضوع ولایت اهل‌بیت علیهم‌السّلام و اینكه هیچ عملی بدون ولایت نفع نمی‌دهد وارد است، كه قسمتی از آنها را در كتاب «امان الامة» نقل كرده‌ام، و همه بر اهمیت نظام امامت و اینكه باید امت آن را تعظیم نموده و از آن اطاعت داشته باشند، دلالت دارند.

[8]. رجوع شود به منتخب الاثر، ب5، ف7، ص475 و476.

[9]. سوره بقره، آیه249.

[10]. سوره آل عمران آیه64.

[11]. سوره نحل آیه90.

[12]. سوره حجرات آیه13.

[13]. رجوع شود به منتخب الاثر، ف6، ب5، ص452 و 453.

[14]. نهج البلاغه خطبه2.

[15]. نهج البلاغه خطبه3.


لینک به قسمت های مختلف کتاب :


پاسخ ده پرسش (قسمت اول)

پاسخ ده پرسش (قسمت دوم)

پاسخ ده پرسش (قسمت سوم)

پاسخ ده پرسش (قسمت چهارم)

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب پاسخ ده پرسش

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      موضوع : کتاب « پاسخ ده پرسش »، 
برچسب ها : کتاب پاسخ ده پرسش، پاسخ ده پرسش، صافی، صافی گلپایگانی، آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی،

این مطلب را در تمام نقاط دنیا به اشتراک بگذارید         
          دنبالر کلوب دات کام  بالاترین  وی ویو  twitter  یوتیوب  فیس بوک  فیس  نما  منتظر پاتوق  گوگل باز  گوگل بوکمارک  Digg  یاهو مسنجر  technorati  delicious             
میرحسن علوی    یکشنبه 1392/04/2             
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


انجمن مهدوی شوق انتظار

فروشگاه کتاب شوق انتظار

پایگاه مهدوی شوق انتظار

ترجمه وب سایت
ترجمه وب سایت :

العربیة, آذری, ترکیه, اردو

French , English
موضوعات
تبادل لینک
فرم تماس با نویسنده



ارسال ایمیل به :

پایگاه مهدوی شوق انتظار
نام و نام خانوادگی :
ایمیل شما (اختیاری):
وبلاگ شما (اختیاری) :
عنوان پیغام:
پیغام :

یا
تقویم امروز

آیه امروز در پایگاه مهدوی
« شوق انتظار »
a313.ir




امکانات جانبی
در صورت تمایل می توانید كد لوگوها را کپی کرده و در تنظیمات وب سایت خود قرار دهید
پایگاه مهدوی «شوق انتظار»

كد لوگوی پایگاه مهدوی
«شوق انتظار»

دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

Goup Codealt="دگمه بالا بر"




SEO Reports for a313.ir
رتبه بندی سئو
گوگل پلاس