تبلیغات
پایگاه مهدوی شوق انتظار شوق انتظار - نام کتاب : انتظار عامل مقاومت (قسمت دوم)

  






آثار و تالیفات مهدوی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
نظرسنجی
سوال امروز

جمله زیر در کدامیک از کتابهای مهدوی معظم له می باشد؟

در جامعه جهانی اسلام تجمّل گرائی و افراط در مصرف و خوش گذرانی و تكلّف در پذیرائی‌ها و میهمانی‌ها و مراسم دیگر و لباس و پوشاك و مركب و مسكن و ... مطرود است.





درباره پایگاه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

رمضان الکریم
دعاى عَظُمَ الْبَلاَءُ


این دعاء حضرت صاحب الا مرعلیه السلام است كه تعلیم فرمود آنرا به شخصى كه محبوس بود پس خلاص شد

اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَف اَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِط اَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّج اَّءُ

خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و امید قطع شد

وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْكَ

و زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شكوه بسوى تو است

الْمُشْتَكى وَعَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى

و اعتماد و تكیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ

محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پیرویشان را بر ما واجب كردى و بدین سبب مقام

وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ

و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیك مانند

الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى

چشم بر هم زدن یا نزدیكتر اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفایت كنید

فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ

كه شمایید كفایت كننده ام و مرا یارى كنید كه شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب

الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ

الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت

السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ

همین ساعت هم اكنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق

مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

محمد و آل پاكیزه اش

التماس دعا

در این پایگاه مجموعه ای از آثار و تالیفات ارزشمند فقیه و مجتهد عالم و فرزانه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی در باره حضرت ولی عصر (عج) و موضوع مهدویت معرفی و ارائه می گردد امید آنکه منتظران ظهور حضرتش را ترنمی دلنشین و سودمند باشد

مدیر وبلاگ : میرحسن علوی
نویسنده وب سایت
پیوندها
کتاب « انتظار عامل مقاومت »    آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب اانتظار عامل مقاومت

6- انتظار، عامل پایداری در برابر رهبری‌های فاسد

یگانه یا مهمترین چیزی كه مسلمانان را در برابر این وضع نگاه داشت و آنها را در حال اعتراض به اوضاع و تقاضای اجرای برنامه‌های اسلامی، شجاع و دلیر می‌كرد، وعده‌های قرآن و پیغمبر صلی الله علیه و آله بود كه: این دین از بین نمی‌رود و آینده برای اسلام است، اسلام عالم‌گیر و پرچم حكومت توحید و حق و عدل در سراسر جهان به اهتزاز خواهد آمد.این وعده‌ها بود كه مسلمانان را در برابر حوادثی مثل تسلط بنی‌امیّه، جنگ‌های صلیبی، هجوم چنگیز و بالأخره مثل استعمار قرن اخیر، پایدار و شكیبا نگه داشت و سرانجام مسلمانان را علیه آنان به جهاد و پیكار برانگیخت. این وعده‌ها كه واقعیت آن را حقایق مسلّم دینی و تاریخی صددرصد ثابت كرده است و در كتاب «نوید امن و امان» دلایل قطعی آن را نگاشته‌ایم، همواره به مسلمانان نوید می‌داد كه دور اسلام و روزگار آن به پایان نمی‌رسد و حكومت‌هایی مانند بنی‌امیّه و بنی‌عبّاس، مظهر كمال و پیشرفت و نمایش رژیم سیاسی و روش رهبری حق و عدالت اسلام نیستند و باید در انتظار آینده بود و عقب‌نشینی نكرد، از مرزها و سنگرها حمایت و حفاظت كرد، تا آن عصر طلایی و دوران حكومت مطلقه حق و عدالت فرارسد؛ و موعود آخرالزمان كه از دودمان پیغمبر اسلام و فرزندان علی و فاطمه، و نهمین فرزند سیدالشهدا حسین و یگانه فرزند بی‌مانند حضرت امام حسن عسكری علیهم السّلام  است ظاهر شود و تمام برنامه‌های اسلام اجرا گردد. دنیا از این همه اضطرابات روزافزون، ناامنی‌ها، افكار متضاد و رژیم‌های رنگارنگ ظالمانه نجات‌یافته و در مهد امن و امان و اطمینان و اعتماد و اتحاد قرار بگیرد.

مسلمان همیشه به سوی آینده می‌نگرد و هر وضعی كه موجود باشد اگر چه نسبتاً خوب و عادلانه باشد او را قانع نمی‌كند، آن را نهایت كار و پایان راه نمی‌شمارد؛ و اگر هم ظالمانه و غیر اسلامی‌باشد، در هر صورت و شرایطی، مسلمان ناامید نمی‌شود و وظیفه دارد كه ظلم و فساد و تجاوز و جهل و خودكامگی و استضعاف را محكوم سازد و برای حصول هدف‌های اسلام، كوشش و تلاش بیشتر نماید تا به سهم خود به اسلام عزیز و به نوع بشر و جوامع متحیّر و سرگردان و مضطرب، خدمتی انجام دهد. و نشستن و تسلیم بودن و كناره‌گیری كردن و تماشاگر صحنه‌های تباهی و فساد و فقر و انحطاط اخلاقی شدن، هرگز در اسلام جایز نیست؛ و بر مسلمان منتظر و مؤمن و متعهد روا نمی‌باشد و با انتظار ظهور حضرت ولی عصر أرواح العالمین له الفداء و فلسفه انتظار موافقت ندارد.

«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»[1]

«و بگو عمل كنید، پس به زودی خدا و پیامبرش و مؤمنان، عمل شما را خواهند دید».
 
 
7- انتظار و وعده الهی

«قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعینُوا بِاللهِ ، وَ اصْبِرُوا إنَّ الأَرْضَ للهِ ِیُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ»[2]

«موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری بخواهید و شكیبایی كنید؛ به تحقیق كه زمین از آن خدا است، به هر كس از بندگانش بخواهد، منتقل می‌فرماید؛ و حسن عاقبت از برای پرهیزكاران است».

«وَ أَوْرَثْنا الْقَوْمَ الَّذینَ كانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَكْنا فیها وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ الْحُسْنی عَلی بَنِی اسْرائیلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ یَصْنَعُ فِرْعَونُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا یَعْرِشُونَ»[3]

«و میراث دادیم به قومی كه ضعیف شمرده شده بودند، خاورهای زمین و باخترهای آن را كه مبارك گردانیده بودیم. و تمام گردید كلمة (و وعده) نیكوی پروردگار تو بر بنی‌اسرائیل به سبب آنكه صبر كردند؛ و ویران ساختیم آنچه را فرعون و قومش می‌ساختند و آنچه را كه افراشته بودند.»

مسأله‌ای كه همواره مایه امید مسلمانان منتظر و هسته مركزی انقلاب‌ها علیه نظام‌های استثمارگر و اوضاع ظالمانه بوده وعده الهی به پیروزی نهایی مستضعفین و محرومین است.

با اینكه می‌بینیم زورمندان و استضعاف‌گران، مخالفان رژیم خود را می‌كوبند، در بند می‌كنند، به زندان می‌اندازند، در خاك و خون می‌كشند، باز هم استضعاف‌شدگان به پا می‌خیزند و مسیر تاریخ را عوض می‌كنند؛ باز هم سیاه‌پوست آمریكایی و آفریقایی قیام می‌كند و حقوق خود را می‌طلبد؛ باز هم اندونزی و الجزایر، استعمار را طرد می‌كنند و آن را بیرون می‌رانند و به حیاتش خاتمه می‌دهند.

فلسطینی‌های آواره و از خانه و وطن رانده شده، می‌كوشند تا روز اسرائیل و رژیم فاسد نژادپرست صهیونیسم را ـ با اینكه قدرت‌های بزرگ دنیا پشت سرش و بلكه در كنارش، و بلكه پیش رویش ایستاده‌اند و از او دفاع می‌كنند ـ سیاه نمایند، و او را از اراضی مقدّسه و سرزمین‌هایی كه غصب كرده بیرون برانند.

مسلمانان و بویژه شیعیان در طول تاریخ، علی‌رغم همة مشكلات و مصائب و فشارها، به دلیل همین امید و همین اعتقاد، سنگر مبارزه را رها نكرده مستمراً به تلاش خود ادامه داده‌اند.

مسأله این است كه اگر چه ما جهان و وضع جهان را در مسیر هوی و هوس و آرزوهای زیردستان و اقویا و طبقه حاكمه، و علیه ضعیفان و زیردستان و طبقه محكوم و محروم و مظلوم ببینیم؛ اگر چه جریان دنیا را به كام طبقه‌ای كه در عیّاشی، هرزگی، هوسرانی، شهوات و تجملات غرق شده و لوكس‌ترین زندگی‌ها را دارند، مشاهده نماییم؛ و اگر چه بسیاری از مردم جهان در نهایت فقر و پریشانی، گرفتار بیماری‌های گوناگون و محروم از حداقل زندگی یك انسان ـ بلكه یك حیوان كه صاحب باانصاف داشته باشد ـ باشند و وحشیانه‌ترین قدرت‌ها، ملت‌ها و جامعه‌ها را در زیر ضربه‌های ظلم و تجاوز پامال كنند.

مع‌ذلك تاریخ بر مبنای سنت‌های الهی و وعدة خدایی، سرانجام به نقطه‌ای می‌رود كه به نفع طبقة محروم و زیان طبقه غاصب و حاكم است؛ به سویی می‌رود كه در آنجا همه نسبت به حقوق متساوی حق، برابر و مساوی و یك شكل و یك‌رنگ گردند و تمام رنگ‌ها و امتیازات پوچ شسته شود و از بین برود و برتری انسان‌ها فقط بر اساس تقوا باشد.

ستمگران و تجاوزكاران در برابر این وعده، مانند كسی هستند كه بخواهد در جهت مخالف سیلی عظیم شنا كند، كه هر چه قوی و شناگر باشد، سرانجام شكست می‌خورد و سیل او را به پیش رانده، و خواه و ناخواه در مسیر واقعی و جهت موافق سیل قرار می‌گیرد، یا نابود و معدوم می‌شود.

كسانی كه علیه متجاوزان و استثمارگران انقلاب می‌كنند، اگر فاقد تمام وسایل هم باشند، بهترین و نیرومندترین وسیله و اسلحه پیروزی آنان این امید است كه در جهت خواست و رضایت و وعده الهی قرار دارند و قطعاً در مبارزه نهایی پیروزی با آنها است.
آینده جهان در كلام الهی

این‌گونه اعتقاد به سنت الهی ـ اگر چه از آن، گاهی بطور صحیح بهره‌برداری نمی‌شود و انقلابی‌نماها هم آن را وسیله قرار می‌دهند ـ اصل است و حقیقت؛ و در زبان قرآن كریم و احادیث شریفه به تعبیرات وافی و صحیح‌تر و الفاظ كافی‌تر شرح و بیان شده است؛ كه از جمله این آیات، واقعی‌ترین تعبیرات و شرح و تفسیر این مسأله است:

«قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اسْتَعْینُوا بِالله ...[4]

«موسی به قوم خود گفت از خدا یاری خواهید ...».

«وَ أَوْرَثْنا الْقَومَ الَّذینَ كانُوا یُسْتَضْعَفُونَ ...[5]

«و ما قومی را كه به استضعاف كشیده شده بودند وارثان (مشرق و مغرب زمین) گردانیدیم».

«بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَاِذا هُوَ زاهِقٌ»[6]

«بلكه حق را با شدت بر باطل افكنیم؛ پس حق، باطل را در هم می‌شكند، آنگاه از میان می‌رود».

«یُریدُونَ لِیُطْفِؤا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْكَرِهَ الْكافِرُونَ»[7]

«می‌خواهند نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش سازند و خدا تمام كننده نور خویش است، هر چند كافران را خوش نیاید».

موضوع انتظار حضرت صاحب‌الامر عجل‌الله تعالی فرجه و ایمان به ظهور مهدی موعود مبنای این وعده الهی است و با سنت الهی و آنچه در كتب آسمانی ثبت شده، كاملاً مطابق است.

در قرآن مجید می‌فرماید:

«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فی الْزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الْصّالِحُون»[8]

«و همانا در زبور، پس از ذكر ـ تورات نگاشتیم كه زمین را بندگان شایسته من به ارث می‌برند».

شیعه و تمام مسلمانان بر اساس این عقیده سازنده و تحول آور، ایمان دارند كه تاریخ در مسیر عدالت و به سوی عدالت جلو می‌رود و توقف نمی‌كند و زمین را بندگان صالح و شایسته خدا به ارث می‌برند. و سرانجام حق در همه‌جا حاكم و پیروز می‌شود؛ و این سنت خدا و قانون خدا و خواست او است كه می‌فرماید:

«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فی الأَرْضِ ...»[9]

«یعنی ما خواسته‌ایم كه منت گذاریم بر آنان كه در زمین استضعاف شده‌اند ...».

خدا چنین اراده كرده است كه قدرت خود را به دست طبقه ضعیف آشكار سازد و طبقه استثمارگر قوی و غالب و ظالم را به دست آنان كه استضعاف شده‌اند بكوبد و مغلوب نماید.

این ایمان، جزء عقاید شیعه و بلكه هر مسلمان است كه به هر نحو و هر طور كه اوضاع به نفع ستمگران و فرعونیان استعبادپیشه قرار بگیرد، عاقبت با انقلاب مستضعفان شایسته و پرهیزكاران مجاهد، نظم و عدالت، حاكم و برقرار می‌شود.

این عقیده از نظر اجتماعی، بسیار مهّم و انقلابی و مترقّی است و مردم را به كار و تلاش و نهضت و قیام و فعالیّت، تشویق می‌كند و از سستی و ترك وظایف، و تسلیم زبونی و ذلیل شدن، باز می‌دارد.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌فرماید:

«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیا عَلَیْنا بَعْدَ شِماسِها عَطْفَ الْضَّرُوسِ عَلی وَلَدِها ـ وَ تَلا عَقیبَ ذلِكَ : ـ وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ»[10].

مضمون این سخنان امیدبخش و مژده‌دهنده این است:

این دنیایی كه مانند مركبی چموش و سركش، از سواری دادن به صاحب خودش خودداری می‌كند و با ما خاندان پیامبر ناسازگاری پیشه كرده و بر ما سخت و تنگ گرفته است؛ و حزب خدا و اهل‌بیت و خاندان رسالت و شیعیانشان را در فشار ظلم و استبداد غاصبان و مرتجعان گذارده، و آنان را از حقوقشان محروم، و گرفتار شكنجه و زندان، و قطع دست و پا و گوش و بینی، و كشته شدن ساخته است؛ بعد از این همه ناسازگاری‌ها و ظلم و جور و غصب حقوق، البته و حتماً ـ مانند شتر بدخو و گزنده‌ای كه به بچه‌اش مهربان و مایل می‌شود، به ما مایل گردیده و رام اهل‌حق و شایستگان و مستضعفان خواهد شد. چون خدا در قرآن خبر داده است، خواستش این است كه بر آن كسان كه در زمین مورد استضعاف قرار گرفته‌اند منت گذارد، و آنان را امامان و پیشوایان و وارثان زمین فرماید.

معلوم است در هنگامی كه ابرهای مأیوس‌كننده فتنه‌های بزرگ، و تسلط غاصبان زمامداری و مقام رهبری جامعه اسلامی بر سر مردم و اهل‌حق، باران بلا و ناامیدی می‌باریده است، با این كلمات امیدواركننده و انتظاربخش، علی علیه السّلام دل‌های مردم را محكم كرده و به این حقیقت بزرگ و وعده تخلف‌ناپذیر الهی مژده داده و آنان را به فتح و ظفری كه حزب خدا و حامیان حق در جلو دارند نوید داده و به استقامت و پایداری تشویق فرموده‌است.

این كلام در عین حال كه خبری از آینده و غیب، و پیشگویی قاطع است، همین مسأله سنت (خدا یا به زبان دیگر، وعده الهی) را كه علی علیه السّلام از آن آگاهی كامل داشته است، اعلام می‌كند.

آری، ولی خدا و كسی كه مصداق

«وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتْابِ»[11]

است، به سنن الهی عالم و واقف است و از خواست خدا و نظامات و قواعدی كه در جهان ماده و مجرّدات قرار داده، به اذن خدا و به تعلیم او با اطلاع است.

علاوه بر این آیه كریمه، در سورة قصص در ضمن داستان استعلا و گردنكشی فرعون، این خواست و سنت خدا را صریحاً بیان فرموده‌است؛ چون معلوم است كه این سنت الهی فقط در مورد موسی و فرعون نیست بلكه سنت عام الهی است و در مورد هر گروه مستضعف و مؤمن، و شخص یا دستة استضعاف‌گر در هر عصر و زمانی صادق است؛ اگر چه مصادیق آن، همه در یك ردیف نباشند و صدق این آیه و تطبیق آن و ظهور این سنت وقاعده، بر موردی ظاهرتر و آشكارتر از موارد دیگر می‌باشد.

و لذا علی علیه السّلام بعد از اینكه خبر از یك تحوّل بزرگ و انقلاب جهانی به نفع حزب حق و پیروان مكتب ولایت می‌دهد، این آیه را نیز تلاوت می‌فرماید؛ چون چنانكه گفته شد، مفهوم آیه، اختصاص به عصر موسی و فرعون ندارد و عام و كلی است[12] و ظاهرترین مصداق این آیه در تاریخ همان انقلابی است كه به رهبری حضرت مهدی، قائم آل محمد عجل الله تعالی و فرجه بر پا می‌شود. انقلابی كه حتماً واقع خواهد شد و خواست خدا و سنت الهی است.

«وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبْدیلا ، وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَحْویلا»[13]

«و هرگز در سنت خدا، تبدیل و تحویلی نخواهی یافت».

بنابر آنچه بیان شد، معلوم می‌شود كه انتظار و عقیده به ظهور مهدی علیه السّلام فكر و اندیشه را چگونه آینده‌گرا می‌سازد و مسلمان را برای مقاومت، استقامت، پایداری، مبارزه با باطل و جهل و فساد، آماده و مصمم می‌كند و او را با این فلسفه مهم تاریخ در ضمن اصطلاحات دینی و قرآنی كه كامل‌تر و صحیح‌تر از هر منطق دیگر بازگو كرده است، آشنا می‌نماید.

 
8- انتظار عامل مبارزه با فساد و انحراف

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا الَّذینَ كَفَرُوا یَرُدُّوكُمْ عَلی أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ بَلِ اللهُ مَوْلیكُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النّاصِرینَ»[14]

«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، اگر از كفار فرمان ببرید، شما را به عقب (كفر و جاهلیّت) برمی‌گردانند، پس شما زیانكار می‌گردید؛ بلكه خداوند مولی و صاحب اختیار شما است و او بهترین یاری كنندگان است».

«اِنَّ الَّذینَ اَرْتَدُّوا عَلی أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّیْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی لَهُمْ[15]

«به درستی آنان كه به عقب برگشتند (مرتجع شدند) بعد از آنكه هدایت بر ایشان آشكار گشت، شیطان این كار (ارتجاع) را بر ایشان بیار است، و خدا آنها را (برای امتحان و اتمام حجّت) مهلت داد».

قال رسول الله صلی‌الله علیه و آله:

«اَلأَئِمَّةُ بَعْدی إِثْنا عَشَرَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ وَ الْتاسِعُ مَهْدِیُّهُمْ»[16].

امامان بعد از من دوازده نفرند، نه نفر آنها از فرزندان حسین علیه‌السّلام می‌باشند و نهمین آنها مهدی علیه السّلام است.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

«لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الْدَّهْرِ اِلاّ یَوْمٌ، لَبَعَثَ اللهُ رَجُلا مِنْ اهل‌بیتی یَمْلاَُها عَدْلا كَما مُلِئَتْ جَوْراً»[17].

اگر باقی نماند از روزگار مگر یك روز، البته خدا برمی‌انگیزد مردی از اهل‌بیت مرا كه زمین را از عدل پر كند، همچنان كه از ستم پر شده باشد.

9-انتظار عامل مبارزه با فساد و انحراف

مسلمانان عموماً و شیعه اثنی‌عشری خصوصاً، انتظار ظهور شخصیتی را می‌كشند كه انقلاب اسلام را جهانگیر، حق و عدالت را پیروز، بشر را از تضادهای گوناگون، استثمار، استعباد، استعمار و از وقوف و توقف نجات دهد و به سوی جلو پیش براند و اصول توحید، مساوات، آزادی و برادری اسلامی را رایج نماید.

این شخص موعود، امام دوازدهم از دوازده نفر پیشوایان و رهبرانی است كه پیغمبر عالی مقام اسلام صلی‌الله علیه و آله در صدها حدیث آنها را معرفی كرده و فرزند عزیز رهبر یازدهم، حضرت امام حسن عسكری علیه السّلام است.

اصل انتظار به صورت‌های گوناگون در بین ملل مختلف همواره محفوظ بوده و آینده‌نگری همیشه بشر را به خود مشغول داشته، برگشتن به عقب و بلكه وقوف و ایستادن در یك مرحله به هر حال محكوم بوده و خلاف سنن عالم خلقت است.
حرمت بازگشت به فرهنگ جاهلی

قرآن مجید با بیانی محكم در آیات متعدد، به عقب برگشتن را محكوم فرموده‌است.

در غزوه تاریخی اُحُد كه مسلمانان آزمایش شدند، امیرالمومنین علی علیه السّلام فداكاری‌ها كرد و پرچمداران و دلیران نامی مشركان را كشت؛ و جبرئیل مواسات بی‌نظیرش را با پیغمبر صلی الله علیه و آله ستود و به پیغمبر گفت:

«هذِهِ الْمُواساةُ»

پیغمبر در جواب فرمود:

«اِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ»

«او از من است و من از اویم»

جبرئیل گفت:

«وَ أَنَا مِنْكُما»

«من نیز از شما هستم»

و ندا در داد:

«لا سَیْفَ إِلاّ ذُوالْفَقارِ وَ لا فَتی اِلاّ عَلِیٌ».

در این غزوه وقتی پاسداران درّه‌ای كه كمینگاه بود و پیغمبر صلی الله علیه و آله آنان را به پاسداری آنجا مأمور فرموده بود، هزیمت و شكست كفار را در اثر مجاهدات علی علیه السّلام دیدند، سنگر خویش را رها كردند و خالد بن وَلید با گروهش كه در آنجا كمین كرده بود از همانجا به مسلمانان حمله‌ور شدند و تنی چند از پاسداران و فرماندهشان عبدالله‌بن جُبَیر را به شهادت رساندند. چهره جنگ به نفع مشركان تغییر كرده و گروهی از مسلمانان كشته شدند و دیگران فرار كردند؛ غیر از علی بن ابی‌طالب علیه السّلام و بر حسب بعضی از نقل‌ها دو نفر دیگر هم كه در نام آنها اختلاف است، كسی با پیغمبر ثابت نماند و راه فرار پیش گرفتند؛ و بعضی كه شنیدند پیغمبر كشته شده است، در مقام ارتجاع و ارتداد و امان گرفتن از كفار برآمدند.

و از جمله فراریان، ابوبكر و عمر و عثمان بودند؛ و عثمان به قدری در فرار و پشت كردن به جهاد و دفاع از اسلام و پیغمبر، از میدان جنگ دور شده بود كه سه روز بعد برگشت!

نظر به این سستی‌ها و تصمیم بعضی دیگر بر بازگشت به عصر جاهلیّت و ارتداد، آیات متعددی در نكوهش و سرزنش آنان و حرمت ارتجاع و وجوب ثبات قدم و استقامت نازل شد كه از جمله این آیه بود:

«وَ ما مُحَمَّدٌ اِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الْرُّسُلُ أَفَاِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِكُمْ، وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً، وَ سَیَجْزِی اللهُ الْشّاكِرین»[18]

«و نیست محمد مگر رسولی كه قبل از او هم پیامبران بسیاری بوده‌اند؛ آیا پس اگر (او) مرد، یا كشته شد، به عقب برمی‌گردید؟ و هر كس به عقب برگردد، هرگز به خدا زیانی نمی‌رساند و خدا به زودی شاكران را پاداش می‌دهد».

این آیه با كمال صراحت دستور می‌دهد حتی با رحلت یا كشته شدن پیغمبر ـ كه بزرگترین ضربت بر روح طرفداران انقلاب اسلامی و الهی اسلام است ـ انقلاب اسلام نباید توقف كند و باید در مسیر خود پیشرفت نماید و باید مسلمانان دنبال این انقلاب را بگیرند و به عقب برنگردند.

وقتی رحلت رسول خدا نباید این عكس‌العمل را داشته باشد كه كسی به فكر ارتداد و بازگشت به عقب و رژیم‌های دوره‌های جاهلیت و پذیرش برنامه‌های غیر اسلامی بیفتد، معلوم است كه مسلمان از هیچ حادثه و فاجعه دیگر، هر چه سخت و جانكاه باشد و هر چه زیان مالی و مادی و جانی داشته باشد، به ارتداد و عقبگرد، و قبول برنامه‌ها و نظام‌های كافر مایل نمی‌شود و از كوشش برای پیش رفتن، ترقی و جهانی‌شدن انقلاب اسلام، چشم برنمی‌دارد.

انتظار مصلح آخرالزمان و مهدی موعود، علاوه بر ریشه‌های استوار مذهبی و اسلامی، دارای عالی‌ترین فلسفه اجتماعی است.

مسلمانان عقیده دارند كه انقلاب اسلام، جهانگیر و پیروز می‌شود و عالم از این نابسامانی‌های مدنیّت منهای شرف و انسانیت نجات پیدا می‌كند و بازگشت به عقب و ارتداد و عقبگرد، خلاف اصل و خلاف نهضت انبیا و تعالیم اسلام است.

اگر چه دنیای مادی امروز به ظاهر رو به جاهلیّت گذارده و اهداف عالی انسانی و حقیقت و فضیلت و مابه‌الامتیاز بشر از حیوان، در بسیاری از جوامع فراموش شده، و طغیان و ظلم و بیدادگری و تجاوز و زور و استبداد و قلدری و استثمار و شهوترانی و نابكاری و خیانت و ناامنی به صورت‌ها و جلوه‌های نو در جهان رایج شده و روز به روز رایج‌تر می‌شود؛ و اگر چه الفاظ و كلمات صلح، عدالت، آزادی، مساوات، برادری، همكاری، تعاون و بشر دوستی را در معانی دیگر یا برای مقاصد دیگر به كار می‌برند؛ و اگر چه فاصله بین زورمندان و فرماندهان و زیردستان و فرمانبران هر روز زیادتر و رابطه آنها با یكدیگر به رابطه دو انسان برابر هیچ شباهت ندارد؛ ولی این توحّش تا هر كجا برود، تا دو هزار و پانصد سال، تا سه هزار سال، و پنج هزار سال بیشتر هم به عقب برگردد، چون خلاف خواست‌های واقعی بشر و سیر كمالی او و خلاف عقیده و آرمان او است، پیروز نمی‌شود و سرانجام به شدیدترین وضعی سركوب و ریشه‌كن خواهد شد.

این جاهلی مسلكی هر چه نیرو بگیرد و از هر حلقومی برایش تبلیغ شود، و هر چند كه آموزش و فرهنگ را با زور قوای انتظامی با آن همگام و همراه سازند، عاقبت در برابر منطق آسمانی، قرآن كه می‌فرماید:

«تَعالَوْا اِلی كَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَكُمْ أَنْ لا نَعْبُدَ إِلاّ اللهَ، وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَیْئاً، وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللهِ»[19]

«بیاید به سوی كلمه و عقیده یكسان و مشتركی بین ما و شما، كه نپرستیم مگر خدا را و به او شرك نیاوریم و هیچ كدام از هم دیگر را غیر از خدا رب خود نگیریم».

و در برابر آیه:

«إِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَر وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لَتَعارَفُوا إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقیكُمْ»[20]

«ما شما را از یك مرد و زن خلق كردیم و شما را در قبایل و ملت‌های مختلف قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید، البته گرامی‌ترین شما نزد خدا، متقی‌ترین شما است».

و در مقابل منطق وحی:

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا فی كُلِّ اُمَّة رَسُولا اَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَ اجْتَنِبُوا الْطّاغُوت»[21]

«و ما در هر امتی، رسولی فرستادیم كه خدا را بپرستید و از طاغوت دوری كنید».

و آیات بسیار دیگر شكست می‌خورد، و زبان و بلندگوهایش خاموش و قلم نویسندگانش می‌شكند.

فساد، فحشا، نابكاری جوانان و بانوان، وضع بسیار ننگین و پر از آلودگی‌های زن در شرق و غرب جهان امروز و خیانت و جنایت، هر چه جلو برود؛ و هر چه نیروهای مادّی، این فسادها را تهییج كند و آن را برای منافع پلید استثماری یا استعماری گسترش دهد، جنبش و انقلاب را علیه این مفاسد، كوبنده‌تر و ضربت آن را بر كاخ‌های فساد و طغیان، كاری‌تر می‌سازد.

10- مقاومت، در برابر بازگشت به جاهلیّت

مسلمانی كه با چنین فكر و عقیده آینده‌گرا زندگی می‌كند، هرگز با گروه‌های فاسد و مشرك و خدانشناس همراه نمی‌شود و تا می‌تواند تقدّم و نوگرایی و آینده‌بینی خود را حفظ كرده، ثابت و استوار به سوی هدف پیش می‌رود.

او اطمینان دارد و به یقین می‌داند كه بساط ظلم و فساد برچیده‌شدنی است، چون بر جامعه و بر فطرت بشر تحمیل است و آینده برای پرهیزكاران و زمین از آن شایستگان است:

«اِنَّ الأَرْضَ للهِِ یُوْرِثُها مَنْ یَشاءُ مِن عِبادِهِ وِ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ»[22]

«همانا زمین از آن خدا است و به هر كس از بندگانش كه بخواهد به ارث می‌دهد و عاقبت از آن متقین است».

بنابراین مسلمان تسلیم ظلم و فساد نمی‌شود و با ستمگران و مفسدان همكار و همراه و هم‌صدا نخواهد شد.

این اصل انتظار مانند یك قوّه مُبْقیه و عامل بقا و پایداری، طرفداران حق و عدالت و اسلام خواهان حقیقی را در برابر تمام دستگاه‌های فشار، استعباد، جهل و شرك، بشر پرستی و فسادانگیزی پایدار نگه می‌دارد و همواره بر روشنی چراغ امیدواری منتظران و ثبات قدم و مقاومت آنها می‌افزاید و آنان را در انجام وظایف، شور و شوق و نشاط می‌دهد.

این اصل انتظار است كه در مبارزه حق و باطل صفوف طرفداران حق را فشرده‌تر و مقاوم‌تر می‌كند و آنها را به نصرت خدا و فتح و ظفر نوید می‌دهد و گوش آنها را همواره با صداهای نویدبخش قرآن آشنا می‌دارد:

«قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُون»[23]

«بگو منتظر باشید كه ما هم منتظریم».

«فَتَرَبَّصُوا إِنّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ»[24]

«منتظر باشید كه ما هم با شما منتظریم».

«فَانْتَظِرُوا إِنّی مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ»[25]

«منتظر باشید كه من هم با شما منتظرم».

خاص و عام، و شیعه و سنی، از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت كرده‌اند كه فرمود:

«لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الْدُّنْیا إِلاّ یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْیَوْمَ حَتّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدی یُواطِی اسْمُهُ اسْمی، وَ كُنْیَتُهُ كُنْیَتی یَمْلاَُ الأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»

«یعنی اگر نماند از دنیا مگر یك روز، خداوند متعال آن روز را طولانی فرماید تا بیرون آید مردی از فرزندان من كه نامش نام من و كنیه‌اش كنیه من باشد، زمین را پر از عدل و قسط كند، همچنانكه از جور و ظلم پر شده باشد».

این انتظار، ضعف و سستی و مسامحه در انجام تكالیف و وظایف نیست و عذر كسی در ترك مبارزه مثبت یا منفی و ترك امر به معروف و نهی از منكر نمی‌باشد؛ و سكوت و بی‌حركتی و بی‌تفاوتی و تسلیم به وضع موجود و یأس و ناامیدی را هرگز با آن نمی‌توان توجیه كرد.

این انتظار، حركت، نهضت، فداكاری، طرد انحراف و مبارزه با بازگشت به عقب و ارتداد است؛ مكتب زنده و سازنده اسلام و محمد و علی و زهرا و حسن و حسین و زین‌العابدین و جعفربن‌محمد و تمام ائمه علیهم السّلام  و اصحاب و یاران خاص و پیروان آنها است. اگر نادانان یا مغرضان آن را بطور دیگر تفسیر كرده و آن را مكتب كنار رفته‌ها و كنار گذاشته شده‌ها، بیچاره‌ها، مأیوسان، تن به خواری دادگان، چاپلوسان و دین‌فروشان، معرفی كنند، خود در ردیف یهود كه مصداق «یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ»[26] می‌باشند، قرار داده‌اند.

«یْا أَیُّهَا الرَّسُولُ لا یَحْزُنْكَ الَّذینَ یُسارِعُونَ فی الْكُفْرِ مِنَ الَّذینَ قالُوا آمَنّا بِأَفْواهِهِمْ، وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ، وَ مِنَ الَّذینَ هادُوا سَمّاعُونَ لِلْكَذِبَ سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرینَ لَمْ یَأْتُوكَ یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوْاضِعِهِ»[27]

«ای پیامبر، آنان كه به زبان گفتند ایمان آوردیم ولی قلب‌هایشان ایمان نیاورد و به سوی كفر سرعت گرفته‌اند، تو را ناراحت نكنند و همچنین آن یهودانی كه حرف‌های تو را تحریف كرده و به دروغ، سخنان فتنه خیز برای قومی كه پیش تو نیامده‌اند، نقل می‌كنند، اینان سخنان را ـ مطابق میل و هوای نفس خود ـ از مواضع اصلیش تحریف می‌كنند».

 

 

[1]. سوره توبه، آیه105

 [2]. سوره اعراف، آیه128.

[3]. سوره اعراف، آیه137.

[4]. سوره اعراف، آیه128.

[5]. سوره اعراف، آیه137.

[6]. سوره انبیاء، آیه21.

[7]. سوره صف، آیه8.

[8]. سوره انبیاء، آیه105.

[9]. سوره قصص، آیه5.

[10]. نهج البلاغه فیض الاسلام، كلمات قصار، (200).

[11]. سوره رعد، آیه43.

[12]. از عالی‌ترین بیانات راجع به این سنت و وعده الهی و فلسفه تاریخ، بیانات حضرت زینب، علیها السلام، است كه در خطبه تاریخی و بی‌نظیر كه در مجلس یزید انشا فرمود، تذكر داد.

در این مجلس كه با برنامه و تشریفات بسیار جبارانه و مستكبرانه ترتیب یافته و وحشت و رعب آن، دل افراد عادی را می‌لرزاند و توانایی سخن گفتن را از آنها می‌گرفت، ابراز مخالفت و توبیخ و سرزنش و تحقیر یزید و اعلان رسمی محكومیّت و انقراض حكومت او كه خطر اعدام فوری داشت، از جانب یك نفر خانم اسیر و داغ‌دیده و مصیبت‌دیده، از معجزات بود.

چنانكه آن بلاغت و از قرآن مجید الهام گرفتن، سنجیده و به سامان گفتن، یزید و چاپلوسان درباری و مزدوران خود فروخته دستگاه را تحت تأثیر قرار دادن، كرامت و حقانیّت اسلام و اهل بیت را اثبات نمودن، ستمگران و مستبدان را حقیر و پست شمردن، آن پیشگویی‌ها و خبر از آینده دادن و متلاشی شدن نظام یزیدی گفتن كه هر جامعه‌شناس و روان‌شناس را مات و متحیر می‌سازد، از معجزات است. اگر كسی در این اعجاز تردید دارد، به او پیشنهاد می‌كنیم و از تمام بلغا و سخنوران ماهر می‌خواهیم كه از این خطبه تاریخی و سخنان عقیله قریش، خطبه‌ای كوبنده‌تر، قاطع‌تر، محكوم كننده‌تر و مناسب‌تر با آن مجلس و موقف انشا نمایند.

الحق این خطبه از نشانه‌های درخشان جلالت، حقیقت، فضیلت و عظمت اهل بیت رسالت است، و از خدا می‌خواهم كه شرحی بر این خطبه بنگارم و به افتخار خدمتی به آن حضرت سرافراز گردم.

در این خطبه قانون و سنت و وعده تخلف‌ناپذیر الهی (و به اصطلاح بعضی، فلسفه تاریخ) را زینب مطرح ساخته و در موقعی كه به حسب ظاهر همه چیز تمام شده و بسیاری مأیوس و ناامید و تسلیم وضع حاكم می‌شوند و یزید بر اوضاع مسلط گردیده، در نهایت استبداد و استعباد سلطنت می‌نماید، طرفداران حق و حزب حق و شیعیان اهل‌بیت را از یأس و ناامیدی نجات می‌دهد و اهل‌بیت و هدف‌ها و مقاصدشان را فاتح و پیروز، و بنی‌امیه و حزب استعبادگر را مغلوب و شكست خورده معرفی می‌فرماید و اعلام می‌كند كه از كرامت اهل حق چیزی كم نشد و بر اهل باطل چیزی افزوده نگشت و هر چه یزید كوشش و تلاش كند و اهل حق را بكشد و از میان بردارد و بر كید و كینه و ستمگری بیفزاید، نمی‌تواند ارتجاع و ارتداد جاهلیّت را تجدید كند و از پیشرفت انقلاب اسلام جلوگیری نماید و نور خدا را خاموش سازد. آری، زینب به آینده درخشان اسلام و اهل بیت و آثار نجات‌بخش انقلاب برادرش حسین، علیه‌السّلام، صد در صد اطمینان داشت و می‌دانست راهی را كه برادرش رفته است راه خدا، راه حق و راه تاریخ است.

در كربلا روز یازدهم محرم، در آن هنگامی كه او را به اسارت عازم كوفه كرده بودند و ابدان پاك شهدای راه حق روی زمین افتاده بود، همین خبر را می داد و آینده را می‌دید.

در مجلس یزید نیز با همین منطق محكم، مجلس را قبضه كرد و یزید را چنان كوبید و در آن دادگاه تاریخ، چنان محكوم كرد كه یزید نتوانست یك كلمه از خود دفاع نماید، یا آنكه غیظ و خشم خود را با تصمیم جنایت دیگر فرو بنشاند.

اینك این قسمت از خطبه را كه خطاب به یزید است بخوانید و در معنی انتظار، تأمل فرمایید:

ثُمَّ كِدْ كَیْدَكَ وَاجْهَدْ جَهْدَكَ فَوَاللهِ الَّذی شَرَّفَنا بِالْوَحی وَ الْكِتابِ وَ النُّبُوَّةِ وَ الاِْنْتِخابِ لاتَدْرُكُ أَمَدَنا وَ لا تَبْلُغُ غایَتَنا وَلا تَمْحُو ذِكْرَنا وَلا یُرْخَصُ عَنْكَ عارُنا «پس تمام مكر و حیله‌ات را بكار گیر و تمام كوششت را انجام ده، كه قسم به خدایی كه ما را مشرف به وحی و كتاب و نبوت و انتخاب نمود هرگز نمی‌توانی عمق و نهایت ما را درك كنی و ذكر و یاد ما را محو نمایی، و آن عاری كه بر ما وارد نمودی از تو زدوده نخواهد شد. (احتجاج طبرسی، چاپ بیروت، ص309).

و به این قاعده الهی و قانون تاریخ، شخص امام ،علیه‌السّلام، نیز در ضمن جریان نهضت كربلا مكرر تصریح فرمود، كه شرح و تفصیل آن از حدود این مقاله مختصر خارج است.

[13]. سوره فاطر، آیه43.

[14]. سوره آل عمران، آیه149. 150.

[15]. سوره محمد، آیه25.

[16]. منتخب الاثر، ف1، ب7، ح2، 106 حدیث دیگر به این مضمون.

[17]. منتخب الاثر، ف2، ب1، ح4.

[18]. سوره آل عمران، آیه144.

[19]. سوره آل عمران، آیه64.

[20]. سوره حجرات، آیه13.

[21]. سوره نحل، آیه36.

[22]. سوره اعراف، آیه128.

[23]. سوره انعام، آیه158.

[24]. سوره توبه، آیه52.

[25]. سوره اعراف، آیه78.

[26]. كلامها و سخنان را از مواضع اصلی خود تحریف و دگرگون می كنند. (سوره نساء، آیه46).

[27]. سوره مائده، آیه41.

لینک به قسمت های مختلف کتاب:


انتظار عامل مقاومت (قسمت اول)

انتظار عامل مقاومت (قسمت دوم)

انتظار عامل مقاومت (قسمت سوم)

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب اانتظار عامل مقاومت

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      موضوع : کتاب « انتظار عامل مقاومت »، 
برچسب ها : کتاب انتظار عامل مقاومت، انتظار عامل مقاومت، صافی، صافی گلپایگانی، آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی،

این مطلب را در تمام نقاط دنیا به اشتراک بگذارید         
          دنبالر کلوب دات کام  بالاترین  وی ویو  twitter  یوتیوب  فیس بوک  فیس  نما  منتظر پاتوق  گوگل باز  گوگل بوکمارک  Digg  یاهو مسنجر  technorati  delicious             
میرحسن علوی    شنبه 1392/04/1             
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


انجمن مهدوی شوق انتظار

فروشگاه کتاب شوق انتظار

پایگاه مهدوی شوق انتظار

ترجمه وب سایت
ترجمه وب سایت :

العربیة, آذری, ترکیه, اردو

French , English
موضوعات
تبادل لینک
فرم تماس با نویسنده



ارسال ایمیل به :

پایگاه مهدوی شوق انتظار
نام و نام خانوادگی :
ایمیل شما (اختیاری):
وبلاگ شما (اختیاری) :
عنوان پیغام:
پیغام :

یا
تقویم امروز

آیه امروز در پایگاه مهدوی
« شوق انتظار »
a313.ir




امکانات جانبی
در صورت تمایل می توانید كد لوگوها را کپی کرده و در تنظیمات وب سایت خود قرار دهید
پایگاه مهدوی «شوق انتظار»

كد لوگوی پایگاه مهدوی
«شوق انتظار»

دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

Goup Codealt="دگمه بالا بر"




SEO Reports for a313.ir
رتبه بندی سئو
گوگل پلاس