تبلیغات
پایگاه مهدوی شوق انتظار شوق انتظار - نام کتاب : نوید امن امان (قسمت نهم)

  






آثار و تالیفات مهدوی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
نظرسنجی
سوال امروز

جمله زیر در کدامیک از کتابهای مهدوی معظم له می باشد؟

در جامعه جهانی اسلام تجمّل گرائی و افراط در مصرف و خوش گذرانی و تكلّف در پذیرائی‌ها و میهمانی‌ها و مراسم دیگر و لباس و پوشاك و مركب و مسكن و ... مطرود است.





درباره پایگاه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

رمضان الکریم
دعاى عَظُمَ الْبَلاَءُ


این دعاء حضرت صاحب الا مرعلیه السلام است كه تعلیم فرمود آنرا به شخصى كه محبوس بود پس خلاص شد

اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَف اَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِط اَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّج اَّءُ

خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و امید قطع شد

وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْكَ

و زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شكوه بسوى تو است

الْمُشْتَكى وَعَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى

و اعتماد و تكیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ

محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پیرویشان را بر ما واجب كردى و بدین سبب مقام

وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ

و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیك مانند

الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى

چشم بر هم زدن یا نزدیكتر اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفایت كنید

فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ

كه شمایید كفایت كننده ام و مرا یارى كنید كه شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب

الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ

الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت

السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ

همین ساعت هم اكنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق

مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

محمد و آل پاكیزه اش

التماس دعا

در این پایگاه مجموعه ای از آثار و تالیفات ارزشمند فقیه و مجتهد عالم و فرزانه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی در باره حضرت ولی عصر (عج) و موضوع مهدویت معرفی و ارائه می گردد امید آنکه منتظران ظهور حضرتش را ترنمی دلنشین و سودمند باشد

مدیر وبلاگ : میرحسن علوی
نویسنده وب سایت
پیوندها
صافی گلپایگانی مدظله العالی  کتاب نوید امن و امان

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب نوید امن و امان


سرگذشت معمّرین در تاریخ

اگر چه راجع به امكان عمرِ بسیار طولانی در ضمن مطالب گذشته، توضیحات كافی داده شد لیكن برای آنكه خوانندگان ارجمند بدانند این موضوع از نظر تاریخ هم همواره مورد قبول بشر بوده، خوانندگان را به كتاب‌های معتبر تاریخ و تراجم و اعلام ارجاع می‌دهیم و یادآور می‌شویم كه علاوه بر اینكه در ضمن این كتب شرح احوال بسیاری از معمّرین درج شده كتاب‌هایی نیز به خصوص در ترجمه معمّرین تألیف شده مانند «المعمّرون» ابی حاتم سجستانی متوفای 248 یا 250 كه نخست به ضمیمه ترجمه انگلیس آن در 1899م در لندن طبع و اخیراً نیز طبع آن تجدید شده و در كتاب‌هایی نیز مانند كمال الدین و غیبت شیخ و امالی شریف مرتضی، یك باب یا فصل به این موضوع اختصاص داده شده است.

هر كس به این كتاب‌ها مراجعه نماید می‌فهمد كه (بیهوده سخن به این درازی نبود) و برایش یقین حاصل می‌شود كه این همه نقل‌های تاریخی بی‌مأخذ و مجهول نمی‌باشد و برای عمر بشر حد و مرز معینی نیست و تاریخ طولانی و پر از عجایب زندگی بشر معمّرین بی‌شمار دیده و در روی این زمین خیلی افرادی بیش از حضرت ولی عصر أرواحنا فداه عمر كرده‌اند.

و بدیهی است آنچه ما از تاریخ معمّرین می‌دانیم و در كتب تراجمی كه در دسترس ما است، ضبط شده تاریخ یك قسمت كوچك از این دنیای بزرگ است و اگر تواریخ ملل دیگر در دست ما بود و اگر از آغاز به حفظ سرگذشت معمّرین به اندازه‌ی سرگذشت پادشاهان اهمیّت داده شده بود، اكنون تواریخ سرگذشت معمّرین از تواریخ دیگر مفصل‌تر بود.

مع‌ذلك ما می‌خواستیم جدولی از اسامی معمّرین از روی كتب و مآخذی كه در دسترس داریم به خوانندگان تقدیم نماییم ولی چون ملاحظه شد آمارگیری از عموم معمّرین در تاریخ، در گذشته و حال حتی در حدود همین تواریخ و مصادری كه در دسترس است، وقت و فرصت زیاد لازم دارد، فقط به ذكر نام عده‌ای از آنها به عنوان نمونه و به حكم مثل معروف «حكم الأمثال فیما یجوز وفیما لا یجوز سواء» اكتفا كردیم.

 اسامی‌برخی از معمّرین

1ـ آدم، 930 سال.

2ـ شیث، 912 سال.

3ـ انوش، 905 سال.

4ـ قینان، 910 سال.

5ـ مهللئیل، 895 سال.

6ـ یارد، 962 سال.

7ـ اخنوخ، 365 سال.

8ـ متوشالح، 969 سال.

9ـ لامك، 777 سال.

10ـ نوح، 950 سال. (و بنا بر تواریخ و كتب حدیث مجموع مدت عمر او پیش از بعثت و بعد از طوفان 2500 سال شد).

11ـ سام، 600 سال.

12ـ ارفكشاد، 438 سال.

13ـ شالح، 433 سال.

14ـ عابر، 464 سال.

15ـ ابراهیم، 175 سال.

16ـ اسمعیل، 137 سال.

(مدت اعمار این افراد همه طبق تورات نوشته شد كه علاوه بر این جمعی دیگر را نیز مانند فالح و رعو و سروج و ناحور و غیره ذكر كرده، مراجعه شود به ترجمه عربی تورات، ط بیروت، 1870م و منتخب‌الاثر نگارنده، ص276 و 277 و ظاهراً اخنوخ همان ایلیا است كه یهود و نصاری معتقدند سه هزار و سیصد و هشتاد و دو سال پیش از میلاد زنده به آسمان برده شد و الم مرگ نچشید، رجوع شود به كتاب اظهار الحق، ج2، ص124).

17ـ ربیعة بن ضبیع فزاری، 380 سال، (كمال الدین، ج2، ص233 تا 235).

18ـ اوس بن حارثه، 220 سال، (المعمّرین، ص36).

19ـ عبید بن شرید جرهمی، 350 سال، (كمال الدین، ج2، ص232).

20ـ برد، 962 سال، (كنز الفوائد، ص245).

21ـ ایوب بن حداد عبدی، 200 سال، (كمال الدین، ج2، ص142).

22ـ ثعلبة بن كعب، 300 سال، (المعمّرین، ص64).

23ـ تیم الله بن ثعلبه، 500 سال، (تذكرة الخواص، ص205 والمعمّرین، ص31).

24ـ ثوب بن تلده اسدی، 220 سال، (المعمّرین، ص59).

25ـ جعفر بن قرط عامری، 300 سال، (المعمّرین، ص43).

26ـ جلهمة بن ادد بن زید، 500 سال، (غیبت شیخ، ص85، طبع نجف).

27ـ یحابر بن مالك بن ادد، 500 سال، (غیبت شیخ، ص86).

28ـ زهیر بن عتاب كلبی، 300 سال، (كمال الدین، ص246).

29ـ جلیلة بن كعب، 190 سال، (المعمّرین، ص65).

30ـ حادثة بن صحر، 180 سال، (المعمّرین، ص49).

31ـ حادثة بن عبید كلبی، 500 سال، (المعمّرین، ص67).

32ـ حامل بن حادثه، 230 سال، (المعمّرین، ص69).

33ـ حبابه والبیه كه از عصر خلافت علی علیه‌السلام تا زمان امامت حضرت رضا علیه‌السلام عمر كرد، (كتاب‌های معتبر حدیث).

34ـ حارث بن مضاض جرهمی، 400 سال، (غیبت شیخ، ص81. المعمرین، ص42).

35ـ ذوالاصبع العدوانی، 300 سال، (المعمّرین، ص82).

36ـ حنظلة بن شرقی، 200 سال، (المعمّرین، ص49).

37ـ درید بن زید، 450 سال، (المعمّرین، ص20).

38ـ ذوجدن حمیری، 300 سال، (المعمّرین، ص33).

39ـ درید بن صمت، 200 سال، (المعمّرین، ص22).

40ـ ذو القرنین، 3000 سال، (تذكرة الخواص، ص377، نقل از تورات).

41ـ ربیعه بجلی، 190 سال، (المعمّرین، ص68).

42ـ رداد بن كعب نخعی، 300 سال، (كمال الدین، ج2، ص242).

43ـ زهیر بن خباب، 420 سال، (المعمّرین، ص25).

44ـ سطیح كاهن، 30 قرن، (المعمّرین، ص5).

45ـ سیف بن وهب، 300 سال، (المعمّرین، ص41).

46ـ شریة بن عبدالله جعفی، 300 سال، (المعمّرین، ص39).

47ـ شق كاهن، 300 سال، (كمال الدین، ج2، ص235).

48ـ صیفی بن ریاح، 270 سال، (غیبت شیخ، ص80).

49ـ ضبیرة بن سعید، 220 سال، (المعمّرین، ص20).

50ـ عباد بن سعید، 300 سال، (المعمّرین، ص70).

51ـ عوف بن كنانه كلبی، 300 سال، (كمال الدین، ج2، ص255).

52ـ عبدالمسیح بن عمرو غسانی، 350 سال، (المعمّرین، ص38).

53ـ اوس بن ربیعة اسلمی، 214 سال، (المعمّرین، ص66).

54ـ عبید بن شرید جرهمی، 350 سال، (كمال الدین، ج2، ص232).

55ـ عمرو بن حمة الدوسی، 400 سال، (غیبت شیخ، ص81).

56ـ عمرو بن لحی، 345 سال، (غیبت شیخ، ص86).

57ـ قس بن ساعده، 600 سال، (كنز الفوائد، ص254).

58ـ كعب بن حمة الدوسی، 390 سال، (تذكرة الخواص، ص205 ـ المعمّرین، ص22).

59ـ كعب بن رادة نخعی، 300 سال، (المعمّرین، ص66).

60ـ محصن بن عتبان زبیدی، 256 سال، (كمال الدین، ج2 ، ص255 المعمّرین، ص21).

61ـ مرداس بن صبیح، 230 سال، (المعمّرین، ص35).

62ـ مستوغر بن ربیعة بن كعب، 330 سال، (المعمّرین، ص9. و سیره ابن هشام، ج1، ص93).

63ـ هبل بن عبدالله كلبی جد زهیر بن خباب، 700 سال، (المعمّرین، ص29).

64ـ نفیل بن عبدالله، 700 سال، (تذكرة الخواص ص205).

مخفی نماند كه یادداشت كردن نام معمّرینی كه شرح حالاتشان در كتاب المعمّرین و غیبت شیخ و كمال الدین و كنز الفوائد و كتاب‌های تاریخ حفظ شده، سبب اطالع مقاله می‌گردد؛ لذا به همین قدر قناعت كردیم و بر آن اسامی معمّرین دیگر را از كتاب‌هایی كه اخیراً تألیف شده اضافه می‌نماییم و همچنین بعضی از معمّرین معاصر را كه اتفاقاً و بدون اینكه در مقام فحص باشیم در روزنامه‌ها به شرح احوال آنها برخوردیم.

65ـ هنری جنكس، 169 سال، این مرد در سن 112 سالگی در جنگ فلورفید شركت داشت.

66ـ جون بافن بولندی، 175 سال داشت و سه نفر از اولاد خود را كه متجاوز از صد سال داشتند دید.

67ـ یوحنا سورتنغتون نروژی (متوفای 1797)، 160 سال.

68ـ طوز مابار، 152 سال.

69ـ كورتوال، 144 سال.

70ـ یك فرد زنگباری، 200 سال.

نام این چند نفر در تفسیر الجواهر، ج17، ص226، ذكر شده است.

71ـ ماتوسالم، 969 سال.

72ـ ملك جزیره «لوكمبانز» 802 سال.

73ـ چند نفر پنجابی، 200 سال.

74ـ ماركوس ابونیوس، بیش از 150 سال.

75ـ اهالی جبل آتوس هر یك، 130 سال.

76ـ دودون، 500 سال.

77ـ سنجرین پادشاه قبرس، 160 سال.

78ـ قدیس سیمون، 107 سال.

79ـ قدیس تاكریس، 165 سال.

80ـ قدیس انطوان، 105 سال.

81ـ البومامطران حبشه، 150 سال.

82ـ توماس بار، 152 سال.

83ـ معمّر دیگری كه در هنگام مرگ فرزندش 140 سال داشت.

84ـ برنوكوتریم، 150 سال.

85ـ یك نفر معمّر اهل سربیا، 135 سال.

86ـ یك نفر دیگر از اهل سربیا، 125 سال.

87ـ معمّر دیگر از اهل سربیا، 290 سال.

88ـ یك نفر معمّر از اهل لیفونیا، 168 سال.

89ـ معمّر دیگر كه در لوسرون مرد، 186 سال.

90ـ یك نفر كشاورز ایقاسی، 185 سال.

91ـ معمّر مصری، 154 سال.

92ـ زار و معمّر تركی، 156 سال.

نام این افراد در مقاله‌ای كه در روزنامه الاهرام، شماره3، دسامبر1930 تحت عنوان الخلود و طول العمر حوادث مدهشة عن طول الاعمار ضبط شده است (تفسیر الجواهر، ج24، ص86 تا 88).

93ـ شیخ محمد سمحان، 170 سال، (مجله صبا، شماره 29، سال3، از مجله الاثنین قاهره).

94ـ سید میرزا كاشانی، 154 سال، (پرچم اسلام شماره3، سال2).

95ـ جمعه، 140 سال، (كیهان شماره 7253).

96ـ محمود باقر عیوض اف ـ جشن صد و پنجاه سالگی خود را گرفت و وزارت پست و تلگراف شوروی تمبر یادبودی كه عكس عیوض اف بر روی آن نقش شده چاپ نمود، (اطلاعات، شماره 9603).

97ـ دهقان صربستانی از اهل یوگسلاوی به نام اوچكوویچ متولد 1798م كه تا سال 1335 شمسی زندگی داشت، (اطلاعات، شماره9215).

98ـ شیر علی مسلم اف 164 ساله، در سال 1346 شمسی 162 سالگی خود را جشن گرفت، این مرد در این سن سرزنده و شاداب است و لب به مشروب و الكل در عمرش نزده است، بارها جراید جهان از طول عمرش سخن گفته و شرح حالش را انتشار داده‌اند، (كیهان، شماره 7151 و شماره 7746. اطلاعات، شماره 11744، 11750، 11871، 11904، 11965، 12882، 12893).

99ـ حاجی محمد بدوئی ابوالشامات، 125 سال، (اطلاعات، شماره 9072).

100ـ شیخ علی بن عبدالله، حكمران سابق قطر، 150 سال، (اطلاعات، شماره 9303).

101ـ سید محمد الفجال، 136 سال در حفر كانال سوئز شركت داشت، (اطلاعات، شماره 9093).

102ـ نوذر باباتا مصطفی‌یف اهل آذربایجان شوروی چندی پیش صد و چهلمین سال خود را جشن گرفت، (اطلاعات، شماره 11622).

103ـ محمد انباتوف، 149 سال، پیرترین كاندیدای انتخابات آذربایجان شوروی كه بالغ بر صد نفر اولاد و نوه و نتیجه و نبیره دارد، (اطلاعات، شماره 9431).

104ـ كدخدا قنبر علی رستم آبادی، 156 سال. (اطلاعات، شماره 9763 و 9873).

105ـ یك زن اهل تركیه به نام‌هاجر، 169 سال كه یك برادر 113 ساله هم داشت، (اطلاعات، شماره 11347).

106ـ حسین پیرسلامی فارسی، 146 سال، (اطلاعات، شماره 9746 و 9748).

107ـ مردی كه در زمان ناپلئون به دنیا آمده و در سال 1342 شمسی، 163 سال داشت و دارای 150 نوه و یك پسر 110 ساله است و تا به حال لب به مشروب و سیگار نزده است، نام این مرد هادی محمد است و اكنون در كازابلانكا زندگی می‌كند (كیهان، شماره 5991).

108ـ سید حسین قرانی، 135 سال، (اطلاعات، شماره 11924).

109ـ محمد ولی مسلمی مراغه‌ای، 140 سال (اطلاعات، شماره 10000).

110ـ ناوارز زن آرژانتینی، 148 سال، (اطلاعات، شماره 8731).

111ـ پیرمرد اتریشی به نام فرانزواینر، یكصد و چهلمین سال ولادت خود را جشن گرفت و گفت! تا كنون به یاد ندارم حتی یك بار بیمار شده باشم و هنوز هم در مزرعه اجدادی خود كار می‌كنم، (اطلاعات، شماره 8739).

112ـ مردی به نام اشانكر اهل گرجستان، 147 سال، (اطلاعات، شماره 11187).

113ـ عایشه دختر حاج اسمعیل تونسی، 130 سال، (اطلاعات، شماره 8646).

114ـ بانو گوموكا ساكن دهكده گالون قفقاز، صد و چهل و هفتمین سال تولد خود را جشن گرفت و هنوز نشاط خود را از دست نداده و در حس شنوایی و بینایی او هیچ‌گونه ضعفی حاصل نشده است، (اطلاعات، شماره 8972).

115ـ دیوید فرباندز آمریكائی، 133 سال، (اطلاعات، شماره 8972).

116ـ پیر مرد صد و هشتاد و پنج ساله كه وقت ولادت ناصر الدین شاه 50 ساله و زمان آغا محمد خان قاجار دوازده ساله بوده است، (كیهان، شماره 6063).

117ـ كردیف قفقازی، 147 سال، (اطلاعات، شماره 9023).

118ـ یك فرد چینی، 155 سال، (اطلاعات، شماره 11، آبان ماه 1333).

119ـ یك نفر از اهالی آلبانی به نام «خوده» صد و هفتاد سال، (مجله دانشمند، شماره 61).

120ـ خدیجه ننه اهل تركیه، 168 سال كه پزشكان هم این سن و سال او را تصدیق كرده‌اند، این زن در دوران ناپلئون و فتحعلی شاه حیات داشته و پس از مرگ روبسپیر (1794) به دنیا آمده، (اطلاعات، شماره 11105).

121ـ شخصی به نام «راسیارام» اهل پنجاب هند، 140 سال، (اطلاعات، شماره 8928).

122ـ بانو «كومروبمیرنین» اهل تركیه 173 سال، (اطلاعات، شماره 8745).

123ـ سید حبیب بن معاطی مراكشی، 147 سال، وی در این سن و سال به تمام مشاغل خود اشتغال داشت و سن پسرش سال‌ها است كه از صد تجاوز كرده است (الامالی المنتخبه، ج اول، ط نجف، ص79، نقل از روزنامه الاخاء بغداد، شماره 757، سال4).

124ـ یك فرد چینی موسوم به دلی چینك، 253 سال (الامالی المنتخبه مظفری، ج1، ط نجف، ص79، نقل از سالنامه پارس).

125ـ احمد آداموف، 161 سال، وی با همسرش صدمین سال ازدواج خود را جشن گرفت، (اطلاعات، شماره 8963).

126ـ محمود باقر اوغلو، صد و هشتاد و چهارمین سال ولادت خود را جشن گرفت، (اطلاعات، شماره 8963).

127ـ پی ریرارا یاجاویر پیریراپیر، 167 ساله از سرخ پوستان آمریكای جنوبی كه شرح احوالش بطور مفصل در شماره 9236 و بطور مختصر در شماره 9121 و 9574 و 9575 اطلاعات درج است.

128ـ سید ابوطالب موسوی فارسی معروف به ذی القرنین 191 ساله كه ریاست یك ایل چند صد نفری را كه همه فرزندان و نوه و نتیجه وی هستند دارد و آخرین همسرش 105 ساله است و مدعی است كه پیش از ناصر الدین شاه زن گرفته و دو مرتبه دندان در آورده است، (اطلاعات، شماره 11179 و 11180).

129ـ شیرسوار، مرد 140 ساله فومنی، (اطلاعات، شماره 9741 و 9742).

130ـ كربلائی آقا باطنی كرمانشاهی، 140 سال، (اطلاعات، شماره 9780).

131ـ سید علی فریدنی 185 سال و دو فرزند او كه بیش از صد سال عمر كرده و سی سال قبل یعنی در سن صد و پنجاه و پنج سالگی دندان درآورده و هیئت پزشكی رسمی دولتی او را معاینه كرده و شرح حالش و گزارش هیئت پزشكی و نامه وزیر بهداری ایران در اطلاعات درج شد، (شماره های 9741 و 9744 و 9765 و شماره 26 مهر 1337).

132ـ ایكوركرویف 157 ساله كه در جنگ‌های ناپلئون اوّل، علیه ژنران الكسی میرمولف روسی، آشپز این ژنرال بود، «ایكور» از استعمال مشروبات الكی و دخانیات سخت احتراز داشت، (اطلاعات، شماره 9337).

133ـ مردی كه در صد و پنجاه و هشت سالگی آپاندیس او را در یكی از بیمارستان‌های «نایروبی» پایتخت كنیا عمل كردند، این پیرمرد كه در معنی از جوان‌ترین جوانان جوانتر است، بین 120 ـ 130 سالگی صاحب 5 فرزند از زن جوانش شد و بزرگترین فرزند وی هم اكنون 125 سال دارد و پیر و خموده است در حالی كه خود پدر «پیل افكن» است و به مانند پهلوانان اساطیری ستبر و نیرومند، پیرمرد، فرزند ارشد رئیس قبیله‌ای است كه به هنگام حیات 39 زن گرفت و صاحب 173 فرزند شد و آگاهی به احوال این خانواده طویل العمر و كثیر الاولاد ضرب المثل شیرین خودمان را یادآور است كه «دود از كنده برخیزد» (مطبوعات جهان، اطلاعات، شماره 12672).

134ـ به موجب یك آمار رسمی در گرجستان بیش از دوهزار و یكصد نفر متجاوز از یكصد سال سن دارند، (اطلاعات، شماره 11178).

135ـ طبق یك آمار در شوروی حدود دویست نفر زن و مرد كه سن آنها از صد و ده تا صد و پنجاه است زندگی دارند و پس از رسیدگی معلوم شد اغلب آنها به تربیت زنبور عسل اشتغال داشته و قسمت مهمی از غذایشان عسل بوده و بدین جهت نتیجه گرفته شد كه عسل در طول عمر اثر بسزائی دارد. (اطلاعات، شماره 8904).

136ـ تعداد اشخاصی كه در آمریكا عمرشان متجاوز از صد سال است به سه هزار و پانصد نفر تخمین زده شده است، (اطلاعات، شماره 9437).

137ـ در چین، 3384 نفر بیش از صد سال عمر دارند كه افراد متجاوز از صد و پنجاه سال هم در بین آنها هست، (اطلاعات، شماره 11، آبان 1333).

138ـ در اتحاد شوروی، تعداد افرادی كه دوّمین قرن زندگی خود را می‌گذرانند تقریباً سی هزار نفرند، (مجله دانشمند، شماره 61).

139ـ یك نفر دهقان مجاری در سال 1724 در سن 185 سالگی درگذشت، نامبرده تا روزهای آخر عمرش مانند جوانان كار می‌كرد، (دانشمند، شماره 61).

140ـ شخص دیگری به نام جان راول، به هنگام مرگ 170 سال داشت و همسرش در آن هنگام 164 ساله بود، آنها صد و سی سال با هم زندگی كرده بودند، (دانشمند، شماره 61).

141ـ زنی به نام آشرااوماروا 159 ساله، (اطلاعات، شماره 12882، ص21).

142ـ چند سال پیش روزنامه‌ها خبر دادند: یك مرد 207 ساله در آمریكای جنوبی فوت شده است، (دانشمند، شماره 61).

در اینجا این مقاله را پایان می‌دهیم و متذكر می‌شویم كه اگر كسی تواریخ ملل و جراید و مجلات تمام كشورهای دنیا را در اختیار داشته باشد، به آمارهای جالب و اطلاعات مهمی دست خواهد یافت.

و از همین مختصر كه نگارش یافت معلوم می‌شود از نظر تاریخ و بررسی احوال معمّرین قدما و معاصرین، برای عمر بشر حد و اندازه‌ای كه از آن تجاوز ننماید معلوم نیست و همان طور كه سید بن طاووس، قدس سره، در كشف المحجه، فصل79 در ضمن آن مثال معروف توضیح داده، نباید از عمر بسیار طولانی تعجب كرد و آن را بعید شمرد زیرا با تكرار و كثرت وقوع آن وجهی برای تعجب باقی نمی‌ماند.

در پایان این مقالات یك بار دیگر نیز یادآور می‌شویم كه آنچه ما پیرامون موضوع طول عمر و نواحی مختلف آن شرح دادیم برای این است كه معلوم شود استبعاد عمر بسیار طولانی ناشی از قلّت اطلاع از تاریخ و احوال معمّرین و جهل به علوم طبیعی و ضعف ایمان به خدا و یا عناد و لجاج و سر پیچی از پذیرفتن حق است.

و اگر این شواهد و دلایل هم در بین نبود و مسأله عمر طولانی بی‌سابقه بود و علوم طبیعی هم امكان طبیعی طول عمر را تأیید نمی‌كرد، طول عمر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه یك موضوع خردپسند و باوركردنی و ثابت بود زیرا با این همه اخبار و بشارات پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السّلام و با آن همه معجزات و خوارق عاداتی كه از آن حضرت در عصر حیات پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام و در غیبت صغری و غیبت كبری صادر شده و با اینكه جمعی بسیار از بزرگان كه در صداقت و تقوا و ورع آنها هیچ شبهه‌ای نیست از شرفیابی خود به حضور ولی عصر علیه‌السلام خبر داده‌اند و گروه‌هایی كه بیش از حد تواتر است به سعادت دیدار ایشان نایل شده‌اند، طول عمر و زندگی آن رهبر عدالت‌گستر جهان ثابت و محرز است، همان طور كه معجزات انبیا با اینكه خارق عادت است با اتكای به تواتر خبر دهندگان و قدرت مطلق الهی ثابت و مسلّم است.

اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْكَ فی دَوْلَة كَریمَة تُعِزُّ بهَا اْلاِسْلامَ وَأَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ ، وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاة ِ اِلی طاعَتِكَ وَالْقادَةِ اِلی سَبیلِكَ وَتَرْزُقُنا بِهَا كَرامَةَ الدُّنْیا وَاْلآخِرَةِ

بخش چهارّم

شرح و چگونگی ولادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه
(بطور اختصار)


باید دانست كه روایات و احادیثی كه دلالت بر ولادت و وجود حضرت ولی عصر علیه‌السلام دارد بسیار است و ما در باب اوّل از فصل سوّم منتخب‌الاثر بیش از دویست روایت را در این موضوع نقل كرده‌ایم و سید علامه میر محمد صادق خاتون آبادی در كتاب اربعین می‌فرماید: در كتب معتبر شیعه بیش از هزار حدیث روایت شده در ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام و غیبت او و آنكه امام دوازدهم است و نسل امام حسن عسكری علیه‌السلام است و اكثر آن احادیث مقرون به اعجاز است.

گزارش و تفصیلات ولادت سراسر بركت امام، در كتب معتبر و اخبار، مشروحاً بیان شده است؛ از جمله‌ی این اخبار روایتی است كه در ینابیع الموده، ص449 و 451 فاضل قندوزی كه از علمای اهل سنّت است و شیخ طوسی در كتاب غیبت و شیوخ دیگر روایت كرده‌اند و صدوق در كتاب كمال الدین به سند صحیح و معتبر از جناب موسی بن محمد بن قاسم بن حمزة بن موسی بن جعفر علیهما السّلام از حضرت حكیمه خاتون دختر والامقام امام محمد تقی علیه‌السلام كه از بانوان با عظمت و شخصیّت و فضیلت خاندان رسالت است، حدیث كرده است.

حكیمه فرمود: امام حسن عسكری علیه‌السلام فرستاد (فردی را) نزد من كه عمه امشب در نزد ما افطار كن كه شب نیمه‌ی شعبان است و خداوند حجت را در این شب ظاهر فرماید و او حجت خدا در زمین است.

من عرض كردم: مادرش كیست؟

فرمود: نرجس.

گفتم: فدایت شوم، به خدا سوگند در او اثری نیست.

فرمود: همین است كه برای تو می‌گویم.

حكیمه گفت: پس آمدم چون سلام كردم و نشستم نرجس خواست پایه افزارم را بیرون آورد، گفت: ای سیده‌ی من و سیده‌ی خاندان من، چگونه شب كردی؟

گفتم: بلكه تو سیده من و سیده خاندان منی.

گفت: ای عمه این چه سخن است؟!

گفتم: ای دخترم، خدا امشب به تو پسری كرامت فرماید كه در دنیا و آخرت آقا است؛ پس او خجلت كشید و حیا كرد، وقتی از نماز عشا فارغ شدم افطار كردم و در بستر خوابیدم چون نیمه شب رسید برخاستم برای نماز شب، نماز را خواندم و فارغ شدم و نرجس همچنان در خواب و راحت بود، من نشستم برای تعقیب و سپس خوابیدم و هراسان بیدار شدم، او هم چنان خواب بود پس برخاست نماز شب را خواند و خوابید.

حكیمه فرمود: برای فحص از صبح بیرون آمدم فجر اوّل ظاهر شده بود، هنوز نرجس در خواب بود، در شك افتادم، امام فریاد زد، عمه شتاب مكن كه مطلب نزدیك گردیده. گفت: نشستم و سوره الم سجده و یس خواندم كه ناگاه نرجس هراسناك بیدار شد، من به بالینش شتافتم و گفتم:

«بسم الله علیك» آیا چیزی احساس می‌كنی؟

گفت: بله، ای عمه.

گفتم: آسوده خاطر باش همان است كه به تو گفتم.

حكیمه گفت: پس مرا سستی و از خود بی خودی فرا گرفت و او نیز چنین شد، وقتی به حس آقایم بیدار شدم، جامه را از روی نرجس به یك سو زدم و آقای خود را دیدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش را بر زمین گذارده، او را در بر گرفتم دیدم نظیف و پاكیزه است، حضرت امام حسن عسكری به من صیحه زد: ای عمه پسرم را به نزد من بیاور.

او را نزد امام بردم، امام دست‌هایش را زیر دو ران و پشت او گذارد و پاهایش را در سینه خود قرار داد و زبانش را در دهان او نهاد و دست بر چشم‌ها و گوش و مفاصلش كشید.

پس فرمود: سخن بگو ای پسرم.

فرمود:

أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریك له وانَّ محمداً رسول الله

سپس بر امیرالمؤمنین و بر امامان تا پدرش صلوات فرستاد و سكوت فرمود.

امام فرمود: او را نزد مادرش ببر تا به او سلام كند و به نزد من آور؛ پس او را نزد مادرش بردم، به مادرش سلام كرد، سپس او را برگرداندم در مجلس امام گذاردم. فرمود: ای عمه روز هفتم كه شد نزد ما بیا. حكیمه فرمود: بامدادان رفتم كه به امام سلام عرض كنم، پرده را بالا زدم تا از آقای خود تفقد كنم او را ندیدم گفتم: فدایت شوم چه شد آقای من؟ فرمود: ای عمه او را به آن كس سپردم كه مادر موسی او را به او سپرد.

حكیمه گفت: روز هفتم كه شد به نزد آن حضرت رفتم و سلام كردم و نشستم.

امام فرمود: پسرم را به نزد من بیاور، پس من آقایم را در حالی كه در پارچه‌ای بود به نزد آن حضرت بردم با او مانند روز اول رفتار كرد، پس زبان در دهانش گذارد مثل آنكه شیر و عسل به او می‌دهد سپس فرمود: سخن بگو:

گفت: اشهد ان لا اله الا الله و صلوات بر محمد و امیرالمؤمنین و امامان تا پدرش صلوات الله علیهم اجمعین فرستاد و این آیه را تلاوت كرد:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم وَنُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فی اْلأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثین َ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی اْلأَرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَ هُما مِنْهُمْ ما كانُوا یَحْذَرُونَ

موسی بن محمد بن قاسم، راوی حدیث گفت: این سرگذشت را از عقید خادم پرسیدم گفت: حكیمه راست فرموده است[1].

صدوق در حدیثی كه در نهایت اعتبار و اعتماد است به واسطه احمد بن الحسن بن عبدالله بن مهران امی عروضی ازدی از احمد بن حسین قمی روایت كرده كه چون خلف صالح متولد شد از ناحیه حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام نامه‌ای برای جدم احمد بن اسحاق رسید به دست خط آن حضرت كه توقیعات به همان خط وارد می‌شد در آن مكتوب بود، برای ما مولودی ولادت یافت باید در نزد تو مستور و از مردم پنهان بماند زیرا آن را بر كسی ظاهر نمی‌كنیم مگر نزدیك‌تر را به واسطه نزدیكی او و ولی را به جهت ولایتش، دوست داشتیم اعلام آن را به تو تا خدا تو را به آن مسرور سازد مانند آنكه ما را به آن مسرور ساخت[2].

و در روایت مسعودی است كه احمد بن اسحق به حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام عرض كرد: وقتی نامه ی بشارت شما به ولادت آقای ما رسید باقی نماند از مرد و زنی و نه پسری كه به مرتبه فهم رسیده باشد مگر آنكه قائل به حق شد، حضرت فرمود: آیا نمی‌دانید كه زمین از حجة الله خالی نمی‌ماند[3].

و در حدیث دیگر شیخ ثقه جلیل فضل بن شاذان كه پس از ولادت حضرت ولی عصر و پیش از وفات امام حسن عسكری علیه‌السلام (بین 255 تا 260) وفات كرده، در كتاب غیبت خود از حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام به واسطه محمد بن علی بن حمزة بن حسین بن عبیدالله بن عباس بن امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت كرده است كه فرمود:

متولد شد ولی خدا و حجت خدا بر بندگان خدا و جانشین من بعد از من ختنه كرده شده، در شب نیمه شعبان سال 255 هنگام طلوع فجر و نخستین كسی كه او را شست رضوان خازن بهشت بود كه با جمعی از ملائكه مقربین او را به آب كوثر و سلسبیل غسل دادند[4].

و در احادیث دیگر روایت است كه وقتی امام عصر متولد شد، حضرت امام حسن عسكری علیهما السّلام دستور فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بین فقرای بنی هاشم تقسیم كنند و سیصد گوسفند عقیقه نمایند[5].

و نیز روایت است كه در روز سوم ولادت، پدر بزرگوارش او را به اصحاب خود نشان داد و فرمود: این است جانشین من و امام شما بعد از من و او است همان قائمی كه گردن‌ها به انتظار او كشیده می‌شود پس وقتی زمین پر از جور و ستم شد ظاهر می‌شود و پر می‌كند آن را از عدل و داد[6].

نصر بن علی جهضمی كه از ثقات رجال اهل سنّت است، در كتاب موالید الائمه نقل كرده كه حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام هنگام ولادت فرزندش «محمد» فرمود: گمان كردند ستمكاران كه مرا می‌كشند و این نسل را مقطوع می‌سازند پس چگونه یافتند قدرت قادر را و او را «مؤمل» نام گذارد[7].

احمد بن اسحق اشعری از حضرت امام حسن عسكری علیه‌السلام روایت كرده است كه فرمود:

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی لَمْ یَخْرُجْنی مِنَ الدُّنْیا حَتّی أَرانیِ الْخَلَفَ مِنْ بَعْدی أَشْبَهُ النّاسِ بِرَسُولِ اللهِ خَلْقاً وَخُلْقاً یَحْفَظُه ُ اللهُ فی غَیْبَتِهِ ثُمَّ یَظْهَرُ فَیَمْلأُ اْلأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً[8]

سپاس مختص خدایی است كه مرا از دنیا خارج نساخت تا جانشین مرا بعد از من به من نمایاند كه شبیه‌ترین مردم به رسول خدا صلّی الله علیه و آله از جهت خلق و خُلق می‌باشد خدا او را در غیبتش حفظ می‌فرماید سپس ظاهر می‌شود پس پر می‌كند زمین را از قسط و عدل چنانچه پر شده از ظلم و جور.

و برای اطلاع بیشتر از این، به كتاب‌های حدیث مانند غیبت نعمانی و شیخ و كمال الدین و بحار الانوار و اثبات الهداة و اربعین خاتون آبادی و منتخب‌الاثر حقیر مراجعه شود.

 

[1]. منتخب الاثر نگارنده، ص321 تا 341.

[2]. منتخب الاثر نگارنده، ص243 و 244.

[3]. منتخب الاثر، ص245 و 246.

[4]. منتخب الاثر، ص320. اثبات الهداة، ج7، ص139، ح683. اربعین خاتون آبادی، ص24، و كتاب‌های دیگر.

[5]. منتخب الاثر، ص341 و 343.

[6]. ینابیع الموده، ص460. منتخب الاثر نگارنده، ص342.

[7]. اثباة الهداة، ج6، ص342، ب31، ف10، ح116.

[8]. اثبات الهداة، ج7، ص138، ح682، ب32، ف44 و كفایة الاثر و كمال الدین و منتخب الاثر.


لینک قسمت های دیگر کتاب :

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت اول)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت دوم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت سوم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت چهارم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت پنجم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت ششم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت هفتم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت هشتم)

نام کتاب : نوید امن و  امان (قسمت نهم)

نام کتاب : نوید امن و امان (قسمت دهم)

دانلود کل کتابهای معظم له  دانلود کل کتاب نوید امن و امان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
      موضوع : کتاب « نوید امن و امان »، 
برچسب ها :

این مطلب را در تمام نقاط دنیا به اشتراک بگذارید         
          دنبالر کلوب دات کام  بالاترین  وی ویو  twitter  یوتیوب  فیس بوک  فیس  نما  منتظر پاتوق  گوگل باز  گوگل بوکمارک  Digg  یاهو مسنجر  technorati  delicious             
میرحسن علوی    دوشنبه 1392/04/10             
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


انجمن مهدوی شوق انتظار

فروشگاه کتاب شوق انتظار

پایگاه مهدوی شوق انتظار

ترجمه وب سایت
ترجمه وب سایت :

العربیة, آذری, ترکیه, اردو

French , English
موضوعات
تبادل لینک
فرم تماس با نویسنده



ارسال ایمیل به :

پایگاه مهدوی شوق انتظار
نام و نام خانوادگی :
ایمیل شما (اختیاری):
وبلاگ شما (اختیاری) :
عنوان پیغام:
پیغام :

یا
تقویم امروز

آیه امروز در پایگاه مهدوی
« شوق انتظار »
a313.ir




امکانات جانبی
در صورت تمایل می توانید كد لوگوها را کپی کرده و در تنظیمات وب سایت خود قرار دهید
پایگاه مهدوی «شوق انتظار»

كد لوگوی پایگاه مهدوی
«شوق انتظار»

دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی دفترآیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

كد لوگوی جستجو در کتابخانه آیت الله صافی گلپایگانی(مدظله)

Goup Codealt="دگمه بالا بر"




SEO Reports for a313.ir
رتبه بندی سئو
گوگل پلاس